8 velmente tips til russen 2017

Russefeiringen er en morsom tid, men også en tid hvor det kan gå litt hardt for seg. Her er 8 enkle tips for å bevare helsa.

Illustrasjonsbilde: Russ

Eirik Berteig Rustan, fagredaktør

Å være russ er en unik og veldig morsom opplevelse! Nyt det! Men jeg ville løyet hvis jeg ikke hadde innrømmet at russetiden også er en tid hvor kroppen får litt juling. Kombinasjonen alkohol, lite søvn og festing gjør at vi blir mer utsatt for å få infeksjoner og lettere kan bli skadet. Jeg vil derfor, i tillegg til å råde om å begrense inntak av alkohol til et nivå hvor du har kontroll, gi noen velmente råd slik at russefeiringen din blir best mulig.

1. Ta time-outs og hold deg varm

Vi blir lettere syke hvis vi er utsatt for fysisk og/eller psykisk stress. Immunforsvaret svekkes midlertidig, og da er vi mer utsatt for sykdomsfremkallende bakterier og virus. For å motvirke dette er det lurt å ta det med ro mellom slagene, samt passe på at du får i deg nok mat og drikke og se til at du holder deg god og varm. Ullklær innerst er ofte lurt, det sørger for at du ikke blir kald selv om du svetter eller blir våt.

2. Ha med en førstehjelpsmappe

Du vet aldri når du trenger å utføre litt førstehjelp, så det kan være veldig greit å ha med en førstehjelpsmappe. Da har du stort sett det du skulle trenge av plastre, sårsalve, saks, bandasjer, smertestillende, engangshansker og pinsett. En førstehjelpsmappe tar ikke mye plass, så du kan ha den i bilen eller på bussen, evt. nederst i ryggsekken.

3. Bruk kondom

Det skjer mye i russetiden, sånn er det bare. Vil bare minne om at kondomer, brukt riktig, beskytter både mot uønsket graviditet og mot seksuelt overførbare sykdommer. Selv bruk av p-piller beskytter ikke mot alt, så ha alltid kondomer med deg just in case.

4. Pass på ørene dine

Det blir som regel mye høy musikk i russetiden, noe som kan i verste fall kan føre til tinnitus (øresus). Du bør derfor prøve å styre unna områdene rundt kraftige høyttaleranlegg hvis du kan, samt bruke ørepropper. Det er sikkert mange som syns at det er teit å bruke ørepropper, men det fins ørepropper som filtrerer bort skadelig lyd og som faktisk gjør at du hører musikken bedre.

5. Unngå å bli dehydrert

Varme og alkohol i kombinasjon kan forstyrre kroppens salt- og væskebalanse, så alkoholholdige drikker er dårlig egnet som tørstedrikk. Sørg heller for å drikke mye vann, og hvis du har festet ekstra hardt kan det være en idé å få i seg noe mat eller drikke med salt i. Det fins også saltholdige brusetabletter som kan løses opp og drikkes.

6. Vask med wipes

I russetiden lever man som regel tett på hverandre, og det kan være langt mellom mulighetene for å ta seg en dusj. Da er det lurt å bruke engangsservietter eller wipes for å friske seg litt opp. Det fins ulike typer, for ansikt og kropp og for intimområdet. Desinfiserende våtservietter kan også være smart å ha hvis du er langt unna en god håndvask.

7. Ta antibiotikaen din

Hvis du må på en antibiotikakur er det viktig at du følger bruksanvisningen fra legen og tar den så lenge som du skal. Det kan også være greit å ta det litt med ro hvis du har en infeksjon i kroppen, selv om det faktisk er en myte at du ikke kan drikke og ta antibiotika samtidig.

8. Bruk solkrem

Det meste som skjer i russetiden skjer ute, så hvis det blir bra vær i år kan det jo være greit å ha solkrem i bakhånd. Bruk solkrem med faktor 15 eller mer, og smør deg jevnlig. Jenter som bruker p-piller er mer utsatt for å få pigmentflekker, så for dere er det spesielt viktig å bruke en solkrem med høy faktor (helst 30 eller mer). Det kan også være smart å bruke en solstift med ekstra høy faktor på utsatte områder som nese, panne og kinn. 

God russefeiring!