Slik blir du kvitt røykesuget

Har du bestemt deg for å kutte røyken? Da bør du forberede deg på hvordan du skal håndtere den uunngåelige trangen etter røyk. Her får du våre beste tips til takle røykesuget!

bilde-av-glad-dame

Røykesug er en form for nikotinabstinens som de aller fleste som slutter å røyke vil oppleve. Trangen til å røyke er aller sterkest de første dagene etter røykeslutt, før det gradvis avtar de neste to ukene. Mange opplever også røykesug i perioder etter at de har blitt røykfrie.

Kom røyken i forkjøpet

Røykesug varer sjelden mer enn 2-4 minutter men kan oppleves som en intens og sterk trang til å tilføre kroppen nikotin. Røykesuget vil melde seg med jevne mellomrom, ofte i situasjoner som du forbinder med røyking. Et godt tips er å planlegge hva du skal gjøre i stedet for å røyke når du får røykesug.

Det er flere måter du kan overvinne trangen til å røyke på:

  • Bruk røykesluttprodukter med nikotin som virker raskt
  • Rett oppmerksomheten mot noe annet til røyksuget går over
  • Spis en frukt eller drikk et glass vann
  • Løs kryssord eller les en avis eller et blad du liker
  • Puss tennene
  • Gå en liten tur. Får du akutt røykesug, kan en runde rundt huset være nok!
  • Lær deg noen avslapningsteknikker som kan utføres når og hvor som helst.
  • Sett en stoppeklokke på 2-3 minutter og forvent at røyketrangen er over når klokken ringer.

Røykesluttprodukter kan hjelpe deg over kneika

Røykesluttprodukter som tyggegummi, munnspray eller plaster erstatter noe av det nikotinet du fikk fra sigarettene. Dette kan hjelpe deg med å holde kontroll på røyksuget i den tiden du trenger for å bryte med røykevanene. Etter ca 6-12 uker – når du har ”kommet over kneika” – trapper du gradvis ned til du har sluttet med disse også.

Det finnes flere typer reseptfrie legemidler som inneholder nikotin. Nicorette freshmint munnspray er spesialutviklet for rask lindring av røykesug og virker etter kun 60 sekunder. Nikotintyggegummi, -sugetabletter eller -inhalatorer virker også innen få minutter. Nikotinet tas opp via slimhinnene og føres raskt over i blodbanen. Dette hjelper deg å takle røykesuget så snart det oppstår, slik at du raskt får kontrollen tilbake.

Her finner du tips til å velge riktig røykesluttprodukt. Du kan også spørre om råd hos Apotek 1.

Unngå vanlige fallgruver

Den vanligste feilen mange gjør, er å bruke for lav dose nikotinlegemiddel, bruke det uregelmessig, eller avslutte behandlingen for tidlig. Dette øker faren for tilbakefall. Selv om behandlingstiden kan virke lang, er noen måneder en kort periode sammenlignet med tiden du har røykt. Ha alltid en pakke munnspray med nikotin på lur, selv etter at du anser deg for å være røykfri. Røykesug kan oppstå i lang tid etter at du har sluttet!

Fakta om nikotinlegemidler og røykeslutt

Nikotin fra nikotinlegemidler er den reneste og minst skadelige måten å tilføre nikotin på. Sigarettrøyk inneholder ca 4000 andre kjemiske stoffer, der mange både er giftige og kreftfremkallende. Sigarettrøyk er ikke bare illeluktende og dårlig for huden din, men gir også økt risiko for å alvorlige sykdommer som hjerteinfarkt, slag, kols eller kreft.

Gravide, ammende eller personer med alvorlig hjerte- og karsykdom skal kun bruke nikotinlegemidler i samråd med lege. Legemidler som inneholder nikotin har en viss tilvenningsfare. Husk alltid å lese pakningsvedlegget før du bruker reseptfrie legemidler.

Kilder: Helsedirektoratet, Slutta.no, leverandørinformasjon.

Publisert: Januar 2015