Hjelper C-vitamin sjokk mot forkjølelse?

Når forkjølelsene står i kø, du begynner å føle deg tufs og du absolutt ikke har tid til å bli syk, er det mange som sier at store doser vitamin C, et såkalt C-vitamin-sjokk kan hjelpe. Stemmer det?

Illustrasjonsbilde: Bokstavklosser og sitroner for å beskrive Vitamin C

Med C-vitaminsjokk menes doser på 1 gram vitamin C inntatt flere ganger i døgnet, eventuelt enkeltdoser på 2-3 gram. Det finnes ikke dekning i forskningen for at dette skal forebygge eller hjelpe ved forkjølelse. Noen forsøk viser at det kan lette symptomene hvis du starter tidlig nok. Den positive troen på at det virker (placebo-effekt), kan imidlertid gjøre at du føler deg bedre.  

Kroppen trenger C-vitamin hver dag

Vitamin C produseres ikke i kroppen og du bør derfor tilføre dette vitaminet daglig via kosten. I tillegg til at vitamin C er en antioksidant, er det også viktig for vedlikehold av bindevevet, jernopptaket og forbrenningen av fett.

Dersom du har lave jernlager og legen din har anbefalt jerntilskudd, kan opptaket av jern bli bedre sammen med et glass ren appelsinjuice.

Hvordan dekker du dagsbehovet ditt?

- I Norge anbefales det at voksne får i seg minst 75 mg vitamin C daglig. Det får du ved å drikke 1 glass (2,5 dl) appelsinjuice eller spise 1 appelsin (ca 150 gram) daglig,  Poteten har vært den viktigste C-vitamin-kilden for oss nordmenn. Poteter er ikke hverdagskost for alle lenger, derfor bør vi få tilført  C-vitaminer  på flere måter, forteller apoteker Eli B. Hellerslien ved Apotek 1 Galleriet i Bergen.

 I noen tilfeller vil det være lurt å få i seg større daglige doser vitamin C. Forskning har vist at særlig røykere kan ha behov for større inntak enn andre. I USA anbefales derfor mannlige røykere å spise minst 125 mg C-vitamin daglig.

Appelsiner, juice eller tabletter?

- Hvis tilgangen på grønt og frukt er liten i en periode, vil kroppen trenge ekstra tilførsel av vitamin C i form av kosttilskudd. Når man har forsket på dette, har man funnet ut at det gir bedre effekt å spise mat som er rik på vitaminer, enn å spise tabletter. Dette kan være fordi det i maten er ørsmå mengder av mange stoff, og samspillet mellom disse kan bidra til bedre effekt. Men det er klart at en tablett daglig med opptil 200 mg vitamin C er å anbefale hvis man ikke får i seg vitaminer på annen måte, råder Eli.

Kosttilskudd eller legemiddel?

- Kosttilskudd kan i Norge inneholde inntil 200 mg C-vitamin i døgndosen. Tabletter som inneholder mer enn 200 mg C-vitamin per døgndose blir definert som legemidler i Norge. Les alltid pakningsvedlegget  til legemidler.

Hvem skal være forsiktige?

- Det er for de fleste ikke farlig å ta noen gram C-vitamin om dagen i en kort periode.  Diare er den vanligste bivirkningen. Dersom du har nyresvikt, hemokromatose eller hyperoksalemi bør du ikke ta ekstra C-vitamin utover 200 mg daglig. Hemokromatose er en arvelig tilstand som medfører opphopning av jern i kroppen.

Sist oppdatert: Januar 2013