Les hva ernæringsfysiologen svarte om vektreduksjon

I nettmøtet med ernæringsfysiolog Marthe Bottolfs tidligere i år kunne du få svar på dine spørsmål om vektreduksjon. Les hva hun svarte på noen av spørsmålene vi fikk inn fra dere:

Hånd med eple

Oppsvulmet mage og slanking før graviditet

Jeg har problem med magen min, fordi hver gang jeg spiser, blir magen stor. Synes også jeg spiser for mye. Hvordan kan jeg slanke mens jeg forsøker å bli gravid? Hvor lenge kan jeg bruke vektreduksjonspulver? Hvordan holder jeg vekten stabil?

Hei!

Det at magen svulmer opp eller blir større når du spiser kan komme av flere grunner. Noen svulmer opp når man spiser matvarer man ikke tåler. Det gjelder spesielt hvete og noen ganger melk. Da kan det være lurt å kutte ut mat som inneholder hvete eller melk i 2 uker for å se om du får noen effekt av det. Mat som inneholder hvete er brød/loff, kaker, pasta og mye mer melvarer. Bytt ut med havre produkter ev glutenfrie matvarer i denne perioden. Av melk er det spesielt vanlig drikkemelk på kartong. Andre grunner til at magen blir stor kan være at du spiser for mye mat. Å redusere på mengden er derfor nødvendig.

Å slanke seg før du blir gravid er helt greit, men du bør ikke slanke deg når du har blitt gravid. Da er det viktig å redusere på mat og drikke som gir mye sukker og kalorier, men ikke direkte slanke seg.

Du spør om bruk av vektreduksjonspulver, og hvor lenge du kan bruke det. Når man skal redusere på mengden kalorier kan det være en enkel måte å benytte seg av måltidserstattere eller bruke en lavkalorikur/VLCD kur over noen dager eller uker. Måltidserstattere som Allévo middag eller barer kan brukes i lang tid, LCD eller VLCD produktene til Allévo anbefales å bruke i inntil 2 uker sammenhengende. Det er trygt ernæringsmessig, man går raskt ned og du får i deg alt du trenger av vitaminer, mineraler, proteiner, fett og karbohydrater, men lite kalorier. Det gir motivasjon å se resultater raskt, men det er viktig at du legger om til et sunt og sammensatt kosthold etter de to ukene. Måltidserstattere som middagen metter godt, og gir kun 250 kcal. Det gjør det lettere å begrense seg. En salat, rå eller kokte grønnsaker kan brukes i tillegg. Dette gir deg mindre kalorier og fører til at du lettere oppnår resultater fort! Se Allévo sin nettside, og meld deg gjerne inn i vektklubben for tips og oppfølging. Det gir også motivasjon for å lykkes!
Videre er det viktig å drikke så lite som mulig av brus, juice og saft, som gir mye sukker. Juice gir like mye som brus, selv om juice er sunnere. Men for vekten spiller det ingen rolle om du drikker cola eller juice. Også olje er det viktig å være forsiktig med. En spiseskje olje gir like mye kalorier som en VLCD pulverpose.

For å holde vekten stabil etter å ha gått ned i vekt, så er det viktig å bevege seg eller trene. Da får du mer muskelmasse i kroppen som forbrenner mer av maten du spiser. Du bør fortsette å være forsiktig med mengde mat og drikke kalorifri drikke, helst vann.
Jeg ønsker deg lykke til med både vektreduksjon og med graviditet!

Vennlig hilsen Marthe Bottolfs
Klinisk ernæringsfysiolog

 

Vektreduksjon etter ferie

Jeg har begynt å trene skikkelig og intens nå siden november i fjor. Jeg har merket forskjell allerede. Trener for det meste body pump minst tre ganger i uken. Om jeg spiser noenlunde sunt og trener 3-4 ganger med intens trening. Når er det sannsynlig at jeg vil få "drømmekroppen"? Jeg har merket at når jeg er på ferie så svulmer jeg opp. Er det vanlig? Føler at det satt igjen mange måneder etter ferien. Så tok jeg meg sammen og satset intenst. Siste spørsmål er stemmer det at jeg ikke bør fokusere på vekt, men heller "hvordan jeg faktisk ser ut"? Muskler veier jo mer enn fett. Jeg er 1.63m, veier 65 kg. Men skulle gjerne veid 60 kg. Takk!

Hei!

Så flott at du trener så mye, og at du spiser noenlunde sunt!

Muskler veier mer enn fett og når du trener mye blir det mer muskler. Men, nå er det slik at hvis du føler deg for stor og vil ned i vekt så er det maten som er viktigst. Det at du svulmer opp på ferie kan ha flere årsaker, både at varmen gjør at du hovner opp i kroppen, og at du spiser og drikker andre produkter. Ofte blir det mer alkoholholdig drikke mår man er på reise, noe som kan føre til at man svulmer opp i varmen. Videre kan magen bli større hvis du spiser mye rå grønnsaker, men det vil forsvinne når du kommer hjem igjen. Den vanligste årsaken til vektoppgang er at man faktisk spiser mer enn man trenger, og kanskje er mer i ro.

For å gå ned de 5 kiloene du ønsker, så er det flere måter å ta tak i det på . Jeg anbefaler deg å redusere på mengden mat og kaloriholdig drikke og fortsette treningen som du gjør. Noen forslag til endring på maten og drikken:

Sett av 2-3 mnd (10 uker). Det er realistisk å kunne gå ned 5 kg på disse ukene. Det tilsvarer va ½ kg ned på 1 uke. For å få til det må du redusere på energiinntaket med ca 600 kcal/dag. Ved å bytte ut mesteparten av melk, juice og annen kaloriholdig drikke med vann, vil du allerede her redusere på energiinntaket ditt med kanskje 100-200 kcal, avhengig av hvor mye du drikker. Videre bytte ut brødskiver med grovt knekkebrød til brødmåltidene. Bruk magert pålegg som magerost eller kokt skinke. Ev et egg. Ta gjerne en frukt mellom lunsj og middag. Til middag er det lurt å følge tallerkenmodellen, der ½ tallerken er fylt opp av grønnsaker (alle typer er greit!) eller salat, ¼ av kjøtt, fisk eller egg, og ¼ av poteter, ris eller pasta. Velg fullkornsprodukter hvis mulig. Ta litt mager saus eller dressing, men begrens mengden. Her er det mye kalorier å spare! Kveldene er ofte en utfordring, planlegg den med litt salat eller noe enkelt å spise som gir lite kalorier. Oppskåret grønnsaker med litt dip kan være et godt alternativ. Kalorifri drikke er greit!
 
Når man skal redusere på mengden kalorier kan det være en enkel måte å benytte seg av måltidserstattere eller bruke en lavkalorikur/VLCD kur over noen dager eller uker. Måltidserstattere som Allévo middag eller barer kan brukes i lang tid, LCD eller VLCD produktene til Allévo anbefales å bruke i inntil 2 uker sammenhengende. Det er trygt ernæringsmessig, man går raskt ned og du får i deg alt du trenger av vitaminer, mineraler, proteiner, fett og karbohydrater, men lite kalorier. Det gir motivasjon å se resultater raskt, men det er viktig at du legger om til et sunt og sammensatt kosthold etter de to ukene. Måltidserstattere som middagen metter godt, og gir kun 250 kcal. Det gjør det lettere å begrense seg. En salat, rå eller kokte grønnsaker kan brukes i tillegg. Dette gir deg mindre kalorier og fører til at du lettere oppnår resultater fort! Se Allévo sin nettside, og meld deg gjerne inn i vektklubben for tips og oppfølging. Det gir også motivasjon for å lykkes!
 
Jeg ønsker deg lykke til!

Vennlig hilsen Marthe Bottolfs
Klinisk ernæringsfysiolog

 

Sliter med vå gå ned i vekt

Hva er det beste rådet for å gå ned i vekt? Jeg sliter...

Hei.

Det er mange gode råd for å gå ned i vekt. Mange av dem fungerer en stund, men det er dessverre slik at mange sliter med å opprettholde vekttapet når man har gått ned i vekt.

Du skal få noen råd av meg som fører til vekttap, men for å lykkes må man være innstilt på å gjøre noen endringer på flere områder. Nå vet jeg ingenting om deg, hvor mye du veier, om du er mann eller kvinne, men rådene du får kan følges av alle som ønsker vekttap. Men, jeg kan ikke gi deg helt konkrete forslag på mengder, siden ikke vekt, høyde, alder og kjønn er beskrevet.

Det er viktig å bestemme seg for å gjøre en endring eller endre tenkemåte. Mange bruker mat som belønning eller straff. Forsøk å gjøre noe annet enn å spise hvis du ikke er sulten men har lyst på noe eller bruker mat som belønning eller straff.

For å gå ned i vekt er det mengde og type mat og drikke som er det viktigste for å få til vektnedgang. Fysisk aktivitet og trening er viktig, men det fører ikke direkte til noe særlig vektreduksjon. Da må du trene ekstremt mye. Men trening gir motivasjon, oppstramming, økt muskelmengde og man føler seg mere vel, og alle disse tingene gjør det enklere å gjøre endringer med maten og få overskudd, så trening er viktig!

Når det gjelder mat og drikke kan det være lurt å skrive ned alt du spiser og drikker i løpet av en dag for å bli mer bevisst på hva du spiser og drikker og tidspunkter. Skriv ned alt.

Videre er det lurt å sette opp en plan for når du bør spise og hva som kan kuttes ut. Ta et og et måltid.
Bytt ut mesteparten av kaloriholdig drikke med vann. Kaffe og te er helt i orden, men hvis du drikker kaffe latte eller te med mye sukker er det lurt å begrense dette. Bruk ev suketter og begrens antall kopper kaffe med melk.

Til frokost er det fornuftig å spise knekkebrød med høyt fiberinnhold i stedet for brødskiver. Velg magert pålegg som kokt skinke eller magerost.  Havregryn med skummet eller ekstra lett melk er også et godt alternativ. Litt bær på gjør seg både med smak og utseende. Vær forsiktig med helfet gulost og andre produkter med mye sukker og fett, det gir mye kalorier.

Til lunsj kan du gjenta frokosten eller du kan lage en salat. Pass på bruken av olje. En ss olje gir 100 kcal, mer enn en brødskive til sammen. For å gå ned må man redusere på mengde kalorier.

Litt grovt brød ved siden av gjør at du holder deg lenger mett og et stabilt blodsukker, som fører til at det er lettere å la være å småspise mellom måltidene. Ta gjerne en frukt mellom lunsj og middag. Til middag er det lurt å følge tallerkenmodellen, der ½ tallerken er fylt opp av grønnsaker (alle typer er greit!) eller salat, ¼ av kjøtt, fisk eller egg, og ¼ av poteter, ris eller pasta. Velg fullkornsprodukter hvis mulig. Ta litt mager saus eller dressing, men begrens mengden.

Til kvelds kan det være lurt å lage noen (to) knekkebrød  med magert pålegg og kanskje litt te ved siden av.
Alkoholholdig drikke gir og mye energi eller kalorier, og er lurt å begrense til en kveld i uka.
 
Når man skal redusere på mengden kalorier kan det være en enkel måte å benytte seg av måltidserstattere eller bruke en lavkalorikur/VLCD kur over noen dager eller uker. Måltidserstattere som Allévo middag eller barer kan brukes i lang tid, LCD eller VLCD produktene til Allévo anbefales å bruke i inntil 2 uker sammenhengende. Det er trygt ernæringsmessig, man går raskt ned og du får i deg alt du trenger av vitaminer, mineraler, proteiner, fett og karbohydrater, men lite kalorier. Det gir motivasjon å se resultater raskt, men det er viktig at du legger om til et sunt og sammensatt kosthold etter de to ukene. Måltidserstattere som middagen metter godt, og gir kun 250 kcal. Det gjør det lettere å begrense seg. En salat, rå eller kokte grønnsaker kan brukes i tillegg. Dette gir deg mindre kalorier og fører til at du lettere oppnår resultater fort! Se Allévo sin nettside, og meld deg gjerne inn i vektklubben for tips og oppfølging. Det gir også motivasjon for å lykkes!
 
Håper du har fått noen råd her, lykke til!

Vennlig hilsen
Marthe Bottolfs
Klinisk ernæringsfysiolog

Publisert: Januar 2015