Dette bør du huske når uhellet skjer

Sommeren er tiden for å være aktiv utendørs. Dessverre kan høy fart og spenning gjøre at man er uheldig og blir skadet. Her får du noen tips og råd som kan være til hjelp hvis uhellet først skulle skje.

Når uhellet skjer

Ha med deg det du trenger

Når du er aktiv er det uunngåelig at man får mindre sår eller kutt. En førstehjelpsmappe eller sekk er kjekk å ha med seg og de inneholder det du trenger for vanlig sårstell. Under finner du noen tips for å stelle sår:

  • Vask hendene grundig før du steller såret, evt. vask hendene med en våtserviett.
  • Rens såret med en tupfer og flytende sårvask som Klorheksidin*, Pyrisept*, eller med rent vann fra springen hvis du har det tilgjengelig. Sårservietter som er innsatt med desinfiserende væsker kan også brukes og er fine å ha med seg på tur.
  • Stopp blødninger ved å trykke lett mot såret og/eller å heve kroppsdelen.
  • Legg på en egnet bandasje, plaster eller tape avhengig av typen sår.

Stort sett går det helt fint å stelle sår selv, men det er samtidig viktig å ta kontakt med lege hvis såret er dypt, hvis du ikke får renset ut partikler og skitt, blir betent og gjør vondt eller hvis det er en brannskade som gir større blemmer (ikke stikk hull på dem) eller ødeleggelse av hud.

Kjøl ned skadested så raskt som mulig

Det er fort gjort å overbelaste eller forstrekke muskler når man er ute og trener, eller man kan få seg et trøkk hvis man spiller fotball eller annen ballsport. Kjøl ned skadestedet med en ispose (gjerne ha en trykkbandasje mellom isposen og huden) i minst 20 minutter, alternativt sammen med en isspray, og løft skadestedet over hjertehøyde. Ved alvorlige tilfeller og stor vedvarende smerte bør lege kontaktes.

Avlast og støtt opp forstuede eller brukne ledd

Hvis skaden først er skjedd kan det være gunstig å gi mer støtte til leddet som er skadet. Sportstape og støttebandasje kan være kjekt å ha. For daglig eller mer langvarig bruk fins det spesielt tilpassede støttebandasjer for det leddet som gjør vondt, og det fins sportsversjoner som er laget for at man kan prøve å holde seg litt aktiv selv om man er skadet.

Hvis man har vært riktig uheldig og har forstuet eller brukket armen, kan det være aktuelt å bruke en armslynge for å unngå at armen beveger seg for mye. Hvis det er benet som er blitt forstuet eller brukket fins det krykker for store og små, polstring til håndtakene gjør det mer behagelig å bruke krykkene og det fins annet utstyr som kan være praktisk i hverdagen.

Lindrende eller smertestillende behandling hvis nødvendig

Hvis det gjør vondt kan lokal smertelindrende behandling, som enten varmer eller kjøler, være fint ved ømme og stive muskler. Reseptfrie legemidler, enten som gel/plaster til bruk på huden eller som tabletter/kapsler, kan forsøkes i 3-5 dager ved lette til moderate og kortvarige muskelsmerter, men bør kun brukes med måte og kun når det trengs. Det er samtidig viktig å ha i bakhodet at smerter av denne typen er kroppens signaler for at man skal ta det litt med ro, det er viktig at man kjenner litt på kroppen sin.

* Reseptfritt legemiddel. Les pakningsvedlegget før bruk.