Slik lykkes du med å kutte røyken!

Har du som mange andre tenkt på å kutte røyken for godt, eller redusere forbruket ditt? Det finnes ingen bedre dag å starte enn i dag! Vi gir deg noen ekstra gode grunner for å komme i gang med røykeslutt - og nyttige råd som øker sjansen for å lykkes.

Illustrasjonsbilde: Slutte å røyke

Mange helsegevinster

Røykeslutt er gunstig uansett alder – men jo tidligere du slutter, jo større blir helsegevinstene! Ved å slutte å røyke kan du oppnå flere gode leveår med mindre sykdom og forbedret livskvalitet. Se bare her:

  • Etter 72 timer blir det lettere å puste - nyt forskjellen, gå deg en lang tur!
  • Etter 2 uker-3 måneder er smaks- og luktesansen bedre – du vil kunne nyte god mat og drikke bedre enn før du sluttet å røyke!
  • Etter 4-6 måneder er faren for blodpropp mye mindre, og plager som hoste og slim i luftveiene vil være betydelig redusert.
  • Etter 1 år er risikoen for å dø av hjerteinfarkt halvert.
  • Etter 10 år er risikoen for å dø av lungekreft halvert sammenlignet med risikoen ved fortsatt røyking.

Dette er bare noen få av de mange gevinstene du får når du slutter å røyke.

Nikotinlegemidler hjelper deg med å lykkes

For å kutte ut røyken for godt må du overvinne to ting - kroppens fysiske avhengighet av nikotin og den psykiske avhengigheten knyttet til røykeritualet. Det kan være tøft å gjennomføre røykeslutt på viljestyrken alene; mange kan ha nytte av hjelpemidler som øker sjansen for å lykkes.

- Studier viser at man har minst dobbelt så stor sjanse for å lykkes hvis man bruker legemidler som inneholder nikotin for å lindre nikotinabstinensene. Dette gjør at du kan konsentrere deg om å bryte med innlærte vaner forbundet med det å røyke. Kom på apoteket og spør oss, så hjelper deg gjerne med å finne riktig type og styrke på nikotinlegemiddel, sier apoteker Bjørnar Børja på Apotek 1 Bryn i Oslo.

Nikotininnholdet i nikotinlegemidler er lavere enn i sigaretter, men det er høyt nok til å lindre abstinenssymptomene. Nikotinerstatning bør brukes i en begrenset periode; avhengig av typen du bruker bør du begynne en langsom nedtrapping etter 1-3 måneder. Dette er viktig for å sikre at kroppen venner seg til stadig lavere doser nikotin. Nedtrappingen tar normalt 4 -8 uker. Nikotinlegemidler finnes også i ulike former; munnspray, tyggegummi, plaster, inhalator og sugetabletter.

Les mer om å finne riktig type og styrke på nikotinerstatningspreparat (NEP)

Hvor motivert er du?

- La familie, kolleger og venner få vite at du er i gang med røykeslutt. Fokuser på det som motiverer deg for å slutte når røyksuget melder seg. Forsøk å unngå situasjoner og ting du forbinder med røyk. Trening og fysisk aktivitet er veldig viktig, og hjelper mange med å takle røyksuget, råder Børja.

Kilder: Helsenorge.no, produsentinformasjon, Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL)

Oppdatert: Januar 2016