Kobber

Kobber (Cu) er et sporstoff (mineral). Kobber er viktig for dannelsen av hemoglobin som frakter oksygen i blodet. Kobber finnes i de fleste matvarer. I drikkevannet varierer kobberinnhold med hardhet, pH, vannkvaliteten og materialet i vannrørene. Mangel på kobber ses veldig sjelden.

Kobber mineral

Funksjonen til kobber

Vi har normalt ca. 70 milligram kobber i kroppen, fordelt i muskler, hjerne, lever og blod. Kobber fremmer dannelsen av hemoglobin i de røde blodcellene som transporterer oksygen i blodet, og bedrer de røde blodcellene (hemoglobin) sitt opptak av jern. Mineralet er også viktig for dannelse av bindevev, og inngår i enzym som beskytter cellene mot frie radikaler. Andre funksjoner er mineralisering av skjelettet, dannelse av pigment (melanin) og regulering av kroppstemperatur.

Viktigste naturlige kilder

Kobber kan ikke dannes i kroppen og må tilføres via mat og drikke. Kobber finnes i de fleste matvarer, men mest i innmat (lever), skalldyr, fisk, grønne grønnsaker, fullkornsprodukt, soyamel, nøtter, tørkede belgfrukter, kakaopulver og mørk sjokolade.

Hvem trenger kobber?

  • Variert, sunt norsk kosthold inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer sett i forhold til anbefalt inntak. Vi får ca. 1-2 mg kobber daglig i vanlig kost.
  • Mangel på kobber er svært sjelden.
  • Et høyt inntak av sink (over 50 mg per dag) kan hemme opptaket av kobber.

Hvem skal være forsiktig med kobber?

Man kjenner ikke til tilstander hvor kobber i anbefalte mengder skal ha negativ innvirkning Wilson`s sykdom skyldes opphoping av kobber i kroppen og må behandles av lege.

Hvor mye kobber trenger man daglig?

Nye norske anbefalinger fra 2014 gjelder for barn fra ett år og voksne, friske personer med normal fysisk aktivitet.

Barn

  • 1-2 år: 0,3 mg
  • 2-5 år: 0,4 mg
  • 6-9 år: 0,5 mg

Voksne menn og kvinner

  • 10-13 år: 0,7 mg
  • Over 14 år: 0,9 mg

Gravide og ammende

  • Gravide: 1,0 mg
  • Ammende: 1,3 mg

Spedbarn

  • 6–11 måneder: 0,3 mg

Morsmelk er den beste maten for spedbarnet, og barnet kan trygt få kun morsmelk de første seks månedene, med tilskudd av D-vitamin, dersom barn og mor trives med det.

Kan man ta for mye kobber?

  • Hos nyfødte og småbarn kan vann forurenset med kobber fra vannrør gi diare.
  • Unngå å drikke varmt vann fra kranen, og la kaldtvannet renne litt hvis det er lenge siden kranen har vært i bruk.
  • Vær obs på at bruk av kobbergryter i matlaging kan avgi kobber. Også vanlig kjele som brukes til vannkoking kan avgi kobber. Et eksempel er ved tillaging av sur drikke i kobbergryte, for eksempel gløgg. Årsaken er at ved vannkoking vil små mengder kobber avsettes i kjelen, og ved oppvarming av sur drikke (pH ca 3) i den samme kjelen vil det avsatte kobberet løsne. Symptomer på kobberforgiftning er magesmerter eller oppkast, men forgiftningen er sjelden alvorlig. For å rense en kjele som det blir kokt mye vann i, kan man varme eddikvann i den før man lager gløgg. Man koker opp 1 prosent eddik, og lar dette stå i kjelen i minst et kvarter. Deretter heller man ut eddikvannet og skyller kjelen godt.
  • De aller fleste får nok ved vanlig variert kosthold. Om man bruker et kosttilskudd med innhold av kobber ved siden av er det ikke noe som tyder på at det er skadelig.

Når bør man kontakte lege?

Ved en overdosering kan man kontakte Giftinformasjonen på telefon 22 59 13 00 (døgnåpent) for råd.

Kosttilskudd som inneholder kobber

Kosttilskudd kan høyst inneholde 4 mg kobber i døgndosen. Apotek 1 fører ingen rene kobbertilskudd, men har multivitamin-kosttilskudd som inneholder kobber.

Les mer:

Kilder: Helsedirektoratet: Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet IS-2170 fra 2014 og Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring (juni 2016). Begge er laget på grunnlag av Nordic Nutrition Recommendation 2012 (NNR2012), Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell, Helsenorge, Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL), Lovdata, Matportalen, Klinisk biokjemi og fysiologi (Hagve, Berg), UiO, Kjemisk institutt.

Oppdatert: April 2017