Vitamin A

Vitamin A er en gruppe fettløselige retinoider som er viktig for synet, huden, slimhinner, fosterutvikling, vekst og immunsystemet. Mangel på vitamin A forekommer sjelden i Norge, fordi vanlig kosthold med gulrøtter, fet fisk, grønne grønnsaker og lever dekker behovet. Gravide bør være oppmerksomme på at de verken skal ha for mye eller for lite av dette vitaminet.

Leverpostei viteminer

Funksjonen til vitamin A

Vitamin A er en betegnelse på forbindelser som har samme biologiske effekt som retinol. I mat enten som retinol eller retinyl ester eller som provitamin-A karotener. Karotener er en gruppe på over 600 forskjellige stoffer i planter, hvorav noen kan omdannes til vitamin A i kroppen. Blant de mest kjente er alfa-karoten, beta-karoten, lutein, lykopen og cryptoxanthin som virker som antioksidanter.

Vitamin A er viktig for nydannelse og vedlikehold av hud og slimhinner. Vitamin A er viktig for at synet skal fungere normalt, særlig nattesyn, og mangel kan føre til blindhet. Vitamin A styrker hud og fremmer sunt hår. Under fosterutviklingen er vitamin A involvert i dannelsen og utviklingen av ryggmarg, ryggsøyle, armer, bein, hjerte, øyne og ører.

Viktigste naturlige kilder til vitamin A

  • Lever, leverpostei, fet fisk (makrell, laks, ørret, sild), egg, margarin, helmelk, smør og ost.
  • Frukt og grønnsaker med mye farge som gulrot, brokkoli, paprika, grønnkål og aprikoser inneholder betakaroten som omdannes til vitamin A.
  • Tran inneholder vitamin A.

Hvem trenger vitamin A?

  • De fleste får dekket behovet for vitamin A ved et sunt, gjennomsnittlig norsk kosthold. Vitamin A kan lagres i kroppen, og ca 90 % lagres i lever.
  • Mangel på vitamin A kan ses ved underernæring og ved enkelte sykdommer. Feks ved noen øyensykdommer og hudlidelser (akne, psoriasis, rosacea). Eventuell behandling skal igangsettes av lege.
  • Ved amming øker behovet noe, det samme ved slimhinne-, hud- og hår-problemer

Hvem skal være forsiktig med vitamin A?

  • Gravide bør være forsiktige med for høyt inntak av vitamin A pga risiko for fosterskader.
  • Dersom mat fra lever er en del av det faste kostholdet ditt, får du trolig nok vitamin A og bør være forsiktig med ekstra inntak.

Hvor mye vitamin A trenger man daglig?

Vitamin A er fettløselig og lagres i kroppen. Det er derfor viktig at inntaket over tid ikke er for høyt. Anbefalt inntak av vitamin A (retinol) for friske personer med normal fysisk aktivitet:

  • Barn
    • 1-2 år: 300 mcg
    • 2–5 år: 350 mcg
    • 6-9 år: 400 mcg
  • Voksne
    • Menn/kvinner 10-13 år: 600 mcg
    • Menn over 14 år: 900 mcg
    • Kvinner over 14 år: 700 mcg
  • Gravide og ammende
    • Gravide: 800 mcg
    • Ammende: 1100 mcg (=1,1 mg)
  • Spedbarn
    For spedbarn under ett år gjelder egne anbefalinger for spedbarnsernæring. Anbefalingene er under revisjon og vil bli erstattet av en retningslinje for spedbarnsernæring
    • ½-1 år: 300 mcg
       

Kan man ta for mye vitamin A?

  • Dersom du har et kosthold med mye lever kan du over tid få for mye vitamin A som lagres i leveren og kan gi forgiftninger.
  • For høye doser over lang tid synes å gi økt risiko for beinskjørhet og beinbrudd.
  • Inntak på 7,5 mg retinol per dag medfører neppe risiko for overdosering.
  • Gravide bør ikke ta mer vitamin A enn anbefalt dose, da dette kan medføre fostermisdannelser. 
  • En gyllen regel er å aldri bruke mer enn ett kosttilskudd med vitamin A. Bruker du tran og ønsker tilskudd av andre vitaminer så velg et multivitaminpreparat uten vitamin A og D.
  • Nyere kunnskap viser at røykere ved et forhøyet inntak av vitamin A ( betakaroten over 20 mg daglig), kan ha økt sjanse for lungekreft.

Når bør du kontakte lege?

  • Ved tegn på vitamin A-mangel som nedsatt syn i mørke, nattblindhet eller tørre øyeslimhinner.
  • Ved man mistenker overdosering av vitamin A kan man kontakte Giftinformasjonen på telefon 22591300 (døgnåpent) for råd

Gode råd til deg som tar vitamin A

  • Ikke ta mer enn ett kosttilskudd som inneholder vitamin A. Dersom du tar tran og ønsker ekstra kosttilskudd finnes multivitaminer uten vitamin A og D.

Kosttilskudd med vitamin A

Mengde vitamin A i kosttilskudd oppgis på forskjellige måter. I NNR 2012 er studier fra the US Institute of Medicine lagt til grunn definisjonen av RAE (retinol akivitet ekvivalenter), også forkortet RE.

1 RAE (retinolekvivalent) = 1 mikrogram Vitamin A / retinol  (fra mat eller kosttilskudd) =2 mikrogram beta-caroten fra kosttilskudd =  12 mikrogram beta-caroten fra mat = 24 mikrogram av andre provitamin A carotenoider fra mat (alfa-caroten, beta-cryptoxanthin)

Internasjonale enheter er man på vei bort fra fordi omregningen avhenger av hvilken matvare vitamin A kommer fra. I Norge har man benyttet 1 IE (internasjonal enhet) = 0,3 mcg retinol

  • Kosttilskudd kan høyst inneholde 1500 mcg vitamin A pr døgndose
  • Kosttilskudd som inneholder kun vitamin A finnes ikke.
  • En rekke multivitamin-mineral kosttilskudd  inneholder vitamin A.
  • Det finnes legemidler med innhold av vitamin A som forskrives av lege for ulike sykdommer eller tilstander
  • 5 ml tran inneholder 250 mikrogram vitamin A.  
  • Ikke ta mer enn ett kosttilskudd som inneholder vitamin A. Dersom du tar tran og ønsker ekstra kosttilskudd finnes multivitaminer uten vitamin A og D.

Les mer om vitamin A

Kilder og revisjonshistorikk

Kilder: Helsedirektoratet:  Anbefalt inntak barn og voksne og Anbefalinger for spedbarnsernæring (denne er under revidering og NNR2012 er retningsgivende for spedbarnsernæring inntil nye "Retningslinjer for spedbarnsernæring" kommer), Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell, Helsenorge.no, Norsk elektronisk legehåndbok, Lovdata.no, Matportalen, Nordic Nutrition Recommendation 2012, aom-akademie.com, U.S. Department of Health & Human Services.

Sist oppdatert: Februar 2015