Dame med vondt i nakken

Muskelsmerter

Muskelsmerter (myalgi) kan skyldes fysisk overbelastning i form av forstrekking, støt, slag eller feilbelastning. Psykiske belastninger kan også gi muskelplager. Stress fører til at man ubevisst strammer musklene, og gir utslag i spenninger og smerte. En annen årsak til muskelsmerter er virusinfeksjoner som influensa. Kaldt klima kan også forårsake og forverre muskelsmerter.

  • Hva kan du gjøre selv?
    • Finn årsaken til muskelsmertene
    • Dårlig arbeidsstilling kan gi nakke-/skulderplager. Varier sittestilling, og ta små pauser hvor du strekker ut og går litt rundt
    • Dårlig trente muskler er mer utsatt for smerter. Det er vist at styrke og kondisjonstrening er gunstig for å forebygge nakke-/skuldersmerter.
    • Unngå å stresse, evt. øv deg på avspenningsøvelser og stressmestringsteknikker
    • Fysioterapi, massasje, varmebehandling og akupunktur kan prøves
    • Prøv å bruke et støtteprodukt ved forstuing eller forstrekkelse
  • Behandling av akutte muskelskader

    Akuttbehandling bør følge RICE-prinsippet, (Rest (avslapping), Ice (nedkjøling), Compression (kompresjon/trykk) og Elevation (elevasjon/heving)) de første 2-3 dagene.

    Avslapping: Unngå å belaste skadeområdet for mye de første døgnene etter skaden. Det kan være aktuelt å bruke krykker hvis du for eksempel har skadet et kne eller en ankel og har vondt for å gå

    Nedkjøling: Kjøl ned skadestedet i minst 20 minutter ved hjelp av en ispose, kaldt vann eller en kuldepakning med en trykkbandasje over Bruk gjerne stoff eller et håndkle mellom kuldepakningen og huden. Ved større muskelskader kan det være nødvendig å gjenta nedkjøling i 20 minutter hver 3.- 4. time de første døgnene

    Kompresjon: Bruk en elastisk bandasje og forbind skadeområdet litt stramt for å unngå hevelse. Det er viktig at det ikke blir for stramt siden man da kan hindre blodsirkulasjonen

    Heving: Ha gjerne den skadede armen/foten hevet over hjertenivå det første døgnet for å forebygge ytterligere hevelse

  • Smertebehandling

    Reseptfrie smertestillende legemidler kan forsøkes i 3-5 dager ved lette til moderate og kortvarige muskelsmerter. Ved muskelsmerter er smertestillende legemidler med betennelsesdempende effekt å foretrekke.

    Lokalbehandling anbefales ved akutte milde til moderate muskelsmerter i forbindelse med forstuing og forstrekning. Fordelen med lokalbehandling er at du bare behandler det området som gir plager og ikke resten av kroppen. Lokalbehandling reduserer dermed risikoen for bivirkninger. Legemidlene skal masseres inn på skadestedet, og må ikke komme i kontakt med slimhinner, øyne eller skadet hud, for eksempel ved eksem eller åpne sår. Vask hendene etter påføring. Unngå soling (også solarium) under kuren og 14 dager etterpå ved bruk av Ibumetin gel/Ibux gel/Voltarol gel/Voltarol Forte gel.

    Tabletter anbefales ved lettere muskel- eller leddsmerter, ved utbredte muskelsmerter eller hvor lokalbehandling ikke gir tilstrekkelig lindring. Tabletter som inneholder ibuprofen og diklofenak virker smertestillende og betennelsesdempende. Hvis du ikke kan bruke dette anbefaler vi smertestillende legemidler som inneholder paracetamol.

  • Når bør man kontakte lege?
    • Ved sterke smerter
    • Ved stor hevelse
    • Hvis du mistenker et benbrudd
    • Hvis du tror muskelsmertene skyldes en sykdom
    • Hvis du tror smertene skyldes legemidler du bruker
    • Hvis du har problemer med å bevege eller bruke den vonde kroppsdelen
    • Hvis reseptfrie smertestillende legemidler ikke hjelper, og du ikke vet hva smerten kommer av
    • Hvis smertene ikke gir seg eller går ned i løpet av en lengre tidsperiode (for eksempel 1 uke)

    Kilder: Norsk legemiddelhåndbok, Norsk Helseinformatikk, Norsk Elektronisk Legehåndbok, UpToDate

    Oppdatert: Oktober 2015

Støttebandasjer

Smertestillende og febernedsettende