Kompresjonsstrømper

Kompresjons-/støttestrømper

En god kompresjons-/ støttestrømpe i rett størrelse reduserer hevelser og ubehag i bena ved graviditet, lange reiser, mye ståing og gåing eller etter kirurgiske inngrep. Strømpene bidrar til forbedret blodsirkulasjon og kan forebygge leggkramper og redusere risiko for blodpropp. Kompresjonsstrømper deles inn i klasser avhengig av hvor kraftig kompresjonen er i strømpen.

  • Når kan kompresjonsstrømper/støttestrømper brukes?
    • Ved graviditet
    • Ved lange fly-, tog- og bilreiser
    • Ved mye stillesittende arbeid
    • Ved mye gåing eller ståing
    • Ved åreknuter
    • Ved årebetennelser 
    • Etter kirurgiske inngrep, for eksempel fjerning av åreknuter
    • Ved urolige ben (restless legs)
  • Kompresjonsklasse 1

    Kompresjonsklasse 1 er den med minst kompresjon (15-20 mmHg) og gir god effekt på trøtte ben med milde hevelser i legg, ankel og fot. Dette er den strømpen som oftest benyttes ved reise, graviditet, lette åreknuter eller etter enkle kirurgiske inngrep. 

  • Kompresjonsklasse 2

    Kompresjonsklasse 2 er den med medium kompresjon (20-30 mmHg) og benyttes ved moderate til kraftige åreknuter, etter åreknuteoperasjoner eller årebetennelse. Brukes også til behandling og forebygging av venøse leggsår, etter blodpropp eller ved moderate til store ødem (hevelser). 

  • Kompresjonsklasse 3

    Kompresjonsklasse 3 er den med kraftigst kompresjon (30-40 mmHg) og benyttes for eksempel ved vanskelig ødem, lymfødem eller kraftige åreknuter.

  • Når bør du oppsøke lege?

    Dersom du har eller har hatt sirkulasjonssvikt i beina, bør lege konsulteres før første gangs bruk av kompresjonsstrømper.

  • Ta vare på strømpene dine

    Dersom du tar godt vare på strømpene dine vil de normalt holde i cirka 6 måneder. Her er noen gode råd slik at strømpene dine varer lengst mulig:

    • Vaskes på 40 grader, eller etter anvisning på strømpen
    • Unngå bruk av tøymykner
    • Bruk gjerne vaskepose
    • Kan håndvaskes
    • Ikke tørk i direkte sollys
    • Bruk strømpepåtrekker

    Oppdatert: Juni 2016

Kompresjons-/støttestrømper