Bilde av en kopp te og vekkeklokke

Tema: Søvn/Søvnproblemer

Søvnløshet (insomni) er blant de vanligste årsakene til legebesøk og legemiddelbruk i allmennpraksis. Omlag 1/3 av befolkningen har søvnvansker fra tid til annen. Her har vi samlet litt aktuell informasjon, og gode råd om hvordan man kan takle søvnproblemer.

  • Bilde av par som sover

    Søvnhygiene

    Mange sliter med å sovne, sove lenge nok eller føle seg uthvilt etter søvn. Et bevisst forhold til råd om søvnhygiene kan unngå utvikling av søvnforstyrrelser.

  • Bilde av dame med pute over hodet

    Søvnproblemer

    Søvnløshet (insomni) er blant de vanligste årsakene til legebesøk og legemiddelbruk i allmennpraksis. Rundt regnet 1/3 av befolkningen har søvnvansker fra tid til annen.

  • Bilde av en mann som snorker

    Snorking

    Lett til moderat snorking er vanlig og øker med økende alder. I 60-årsalderen snorker så mange som 60 % av mennene og 40 % av kvinnene regelmessig.

  • Kontakt lege når søvnråd ikke hjelper

    Har du kuttet ut kaffe på kvelden og lagt alle forhold til rette for en god natts søvn uten at det hjelper? Hør nærmere fra overlege Lars Tanum når du bør kontakte lege og hva det kan være lurt å snakke med legen om.

  • Får du nok søvn

    Alle mennesker trenger søvn, men hvor mye søvn man trenger forandrer seg i løpet av livet. Professor Bjørn Bjorvatn ved Nasjonalt Kompetansesenter for søvnsykdommer gir svar på spørsmål om søvn og hvorfor man drømmer.

  • Lær mer om sovetabletter

    Lurer du på hvordan sovetabletter virker eller hvorfor de ikke bør brukes regelmessig? Professor Bjørn Bjorvatn ved Nasjonalt Kompetansesenter for søvnsykdommer deler sin kunnskap om riktig legemiddelbruk og gir svar på de vanligste spørsmålene.

  • Lysbehandling mot søvnproblemer

    Sola gir liv og energi til alle levende vesener. Vi som bor langt mot nord er vant til mindre dagslys om vinteren. Mange sliter likevel med lite energi, trøtthet og søvnproblemer. Behandling med dagslyslampe kan i slike tilfeller være nyttig.

  • Slik unngår du jet lag

    De fleste som har reist over flere tidssoner har opplevd fenomenet jet lag, eller døgnvillhet. Jo flere tidssoner man reiser gjennom, jo vanskeligere er det for kroppen å omstille seg fra en døgnrytme til en annen. Jet lag påvirker ytelsesevnen, man føler seg trøtt, uopplagt og uvel. Dette kan ødelegge reisens formål, enten det er jobb eller ferie.