Aktiv trening sport

Trening

Ved hjelp av fysisk aktivitet vil man øke muskelstyrken, øke overskuddet og redusere stress. I tillegg gjør trening slik at man forbrenner flere kalorier og dermed også kan gå ned i vekt. Trening kan gjøres på mange ulike måter og med eller uten tilhørende utstyr – og trening kjenner ingen alder! 

  • Kom igang med trening

    Den beste formen for trening er den som både øker pulsen (hjertefrekvensen) og aktiverer store muskelgrupper. Begynn med en aktivitetsform som du liker og trives med. Dersom du ikke er vant til å trene, bør du starte rolig og gradvis øke intensitet og varighet av treningen. Dersom du starter for hardt ut, er det lett å gå lei, og faren for skader er større. Det er også viktig å huske at all trening er bedre enn ingen trening!

  • Treningsgevinst i hverdagen
    • Ta trappene istedenfor heisen
    • Benytt kaffepauser eller lunsjpausen til å gå en liten tur
    • Gå eller sykle til jobben
    • Hvis du kjører bil, kan du parkere slik at du må gå et stykke for å komme til jobben
    • Gå fortere når du først går
    • Gjør husarbeidet oftere og fortere
    • Hagearbeid kan være fin kondisjonstrening (for eksempel rake løv eller klippe plenen)
  • Tips ved trening
    • Sett deg langsiktige og kortsiktige mål for din trening.
    • Varm alltid godt opp før en treningsøkt.
    • En treningsøkt bør vare i 20-30 minutter og gjentas 3-4 ganger i uken.
    • Ved å holde pulsen på 60-85% av maksimalpuls får du en god treningseffekt. Maksimalpulsen finner du ved å trekke din egen alder fra 220.
    • Bruk manualer eller annet utstyr for å variere treningen og gjøre den mer spennende.
    • Før gjerne en oversikt over treningen din i form av en treningsdagbok, det viser både fremdrift og oversikt over hva som er effektivt akkurat for deg.
    • Legg ikke lista for høyt. Det er bedre med regelmessig lett trening enn at man gir alt en sjelden gang. 
  • Når bør du kontakte lege

    Stort sett alle har god nytte av ulike grader for fysisk aktivitet. Dersom du vet at du har en sykdom, som for eksempel leddproblemer, høyt blodtrykk, hjertesykdom, brystsmerter eller har lett for å bli svimmel, kan du snakke med legen din på forhånd. Du vil da får råd om hvordan du kan tilpasse treningen til din tilstand.

    Kilder: Helsenorge, Norsk Helseinformatikk.
    Sist oppdatert: Januar 2015