Vitamin B12

Vitamin B12 er ett av de åtte vannløselige B-vitaminene og finnes i flere former under samlenavnet kobalaminer. Vitamin B12 er nødvendig for at kroppen skal produsere røde blodlegemer, viktig for dannelse av arvestoff og for nervesystemets funksjon. Det finnes i lever, okse og svinekjøtt, melk og ost, men ikke i grønnsaker, og derfor kan mangel oppstå hos vegetarianere.

Funksjonen til vitamin B12

  • Nødvendig i produksjonen av røde blodlegemer
  • Nødvendig for omdannelse, transport og lagring av folat
  • Nødvendig for normal nervefunksjon
  • Nødvendig for dannelse av arvestoff (DNA)
  • Viktig i omsetningen av fett, karbohydrat og protein

Viktigste naturlige kilder

Vitamin B12 finnes kun i animalske matvarer

  • Lever, oksekjøtt, svinekjøtt
  • Melk, ost, egg
  • Fet fisk

Hvem trenger vitamin B12?

  • Et variert og sunt norsk kosthold inneholder tilstrekkelige mengder av de fleste næringsstoffer sett i forhold til anbefalt inntak.
  • Vegetarianere bør passe på at de får nok vitamin B12
  • Eldre med lite inntak av mat. Man antar at 10% av de eldre i nordiske land lider av B12 mangel.
  • Noen mangler et stoff i tarmen (intrinsic factor) som er nødvendig for at vitamin B12 skal tas opp. Da må B12-tilskudd gis som injeksjon.
  • Ved visse sykdommer i mage-tarm systemet og ved kronisk diare kan opptaket av B12 svekkes.
  • Symptomer på vitamin B12-mangel kan være anemi (blodmangel), plager fra det perifere nervesystemet og tegn til psykiatrisk sykdom.
  • Vitamin B12 mangel kan maskeres dersom det er mye vitamin B9 (folat) tilstede.

Hvem skal være forsiktig med vitamin B12?

Man kjenner ikke til tilstander hvor vitamin B12 i mengder i kosttilskudd skal ha negativ innvirkning

Hvor mye vitamin B12 trenger man daglig?

Anbefalingen gjelder for friske personer med normal fysisk aktivitet.

  • Barn
    • Under 6 måneder: fullamming anbefales
    • 6 måneder – 1 år: 0,5 mcg
    • 1-2 år: 0,6 mcg
    • 2-5 år: 0,8 mcg
    • 6-9 år: 1,3 mcg
  • Voksne menn og kvinner
    • Over 10 år: 2,0 mcg
  • Gravide og ammende
    • Gravide: 2,0 mcg
    • Ammende: 2,6 mcg

Kan man ta for mye vitamin B12?

Norske myndigheter har ikke angitt noen øvre grense for inntak av B12.
De aller fleste får nok ved variert, sunt kosthold. Om man bruker et kosttilskudd med innhold av vitamin B12 ved siden av er det ikke noe som tyder på at det er skadelig.

Når bør du kontakte lege?

Ved en overdosering kan man kontakte Giftinformasjonen på telefon 22591300 (døgnåpent) for råd

Produkter som inneholder vitamin B12

Kosttilskudd kan høyst inneholde 9 mcg vitamin B12.
Vitamin B12 finnes ikke som eget produkt i tablettform.

  • Nycoplus B-kompleks
    Kosttilskudd. 1 tablett/brusetablett inneholder 2 mcg vitamin B12 (kobalamin). 
  • Berocca
    Reseptfritt legemiddel (*). 1 brusetablett inneholder 10 mcg vitamin B12 (kobalamin). Oppløses i et glass vann. Anbefales ikke til barn under 11 år.

(*) Reseptfritt legemiddel, les pakningsvedlegget nøye før bruk og følg doseringen.
Det finnes mange sammensatte multivitamin- mineral kosttilskudd som inneholder vitamin B12. 
Det finnes flere reseptpliktige legemidler som inneholder vitamin B12. TrioBe er et reseptpliktig legemiddel i tablettform som inneholder vitamin B6, vitamin B9 og 0,5 mg vitamin B12. Vitamin B12 fås også som injeksjon.

Les mer om vitamin B12

Kilder og revisjonshistorikk

Kilder: Helsedirektoratet: Anbefalt inntak,  Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell, Norsk elektronisk legehåndbok, Lovdata.no, Norsk Opplysningskontor for kosttilskudd, Matportalen, Leverandører, Food standards agency, Norsk Helseinformatikk AS
Sist oppdatert: Desember 2011