Hetetokter

Hetetokter er en plutselig følelse av varme, som oftest mest intenst i ansiktet, nakken og brystet. Så mange som 80 % av kvinnene opplever dette i forbindelse med overgangsalderen, og plagene varierer fra milde til så ubehagelige at de påvirker livskvaliteten.

Bilde av en dame som drikker vann

Hva skjer i kroppen?

En hetetokt er en følelse av varme eller en svettebølge etterfulgt av klamhet og kulde. Den varer vanligvis fra sekunder til noen minutter. Noen har hetetokter flere ganger daglig, mens andre kun har plager et par ganger i uken. Noen har også hetetokter om natten som påvirker nattesøvnen. Det er vanlig å ha plager i forbindelse med overgangsalderen i 1-5 år, men 10-15 % av kvinnene lever med hetetokter i over 15 år.

Til tross for at hetetokter er svært vanlig vet man lite om hva som skjer i kroppen. Ved overgangsalder skjer det et fall i østrogenproduksjonen i kvinnens kropp. Det er vist en klar sammenheng mellom hetetokter og dette østrogenfallet, og at dette igjen påvirker temperatursenteret i hjernen.

Hvem får hetetokter?

  • Har du en mor som var plaget, gir det høyere risiko for å få hetetokter.
  • Overvekt og røyking gir også høyere risiko.
  • Dersom du ikke er fysisk aktiv, er det mer sannsynlig at du får hetetokter i overgangsalderen.

Når bør du kontakte lege?

  • Hvis du får alvorlige problemer med hete- eller svettetokter og depresjon i forbindelse med overgangsalderen.
  • Hvis egenbehandling ikke gir effekt i løpet av 8-12 uker.
  • Hvis du får blødninger mer enn 1 år etter siste menstruasjon.
  • Hvis du får blødninger under samleie.
  • Hvis du har langvarige problemer med urinlekkasje.
  • Hvis du har kreft eller er under behandling for kreft.

Hva kan du selv gjøre ved hetetokter?

  • Hold deg kjølig. Mange synes det er godt å ha på seg lag-på-lag med lett tøy som kan tas av og på ved behov.
  • Sliter du med hetetokter på jobben kan et åpent vindu eller en vifte kanskje gjøre dagen lettere.
  • Hvis mulig kan du forsøke å sette ned temperaturen i rommet.
  • Pass på at du får slappet nok av og får nok søvn. Mange synes det er nyttig med yoga, avspenning, meditasjon og lignende for å redusere stress.
  • Drikk mye vann, gjerne isvann. Vær forsiktig med sterkt krydret mat, alkohol og kaffe.
  • Sengetøy i naturmaterialer, som for eksempel bomull og silke, absorberer svette bedre enn syntetiske stoffer.
  • Unngå å røyke - dette kan redusere hetetoktene.
  • Mange synes at trening hjelper. Kroppen svetter ut ved fysisk aktivitet og hetetoktene kan oppleves lettere.

Egenbehandling av hetetokter

Reseptpliktige legemidler med østrogener har den best dokumenterte effekten mot hetetokter.

Remifemin* er et reseptfritt naturlegemiddel som kan prøves ved hetetokter og svette i overgangsalder. Det anbefales å rådføre seg med lege, spesielt hvis man planlegger å bruke Remifemin i lengre tid eller fast.

Ved milde hetetokter kan du forsøke å lindre ubehaget med naturmidler som inneholder planteøstrogener, for eksempel soya. Det diskuteres om slike produkter har effekt eller ikke, og undersøkelser viser motstridene svar. Slike produkter skal ikke brukes dersom du er under behandling for kreft eller dersom du allerede behandles med hormoner. Dersom du ikke har oppnådd effekt etter å ha brukt et soyaprodukt i 2-3 måneder, er det lite sannsynlig at du vil ha nytte av soya. Det kan ikke utelukkes at soya kan påvirke andre legemidler. Bruker du andre legemidler bør du snakke med legen din før du starter med soya eller andre naturmidler.

*Reseptfritt legemiddel. Les pakningsvedlegg før bruk.

Kilder og revisjonshistorikk

Kilder: Overgang.no, Mayo Clinic, Norsk elektronisk legehåndbok, Tidsskrift for Den norske legeforening, leverandørinformasjon.

Oppdatert: Oktober 2015