Eldre par

Urinlekkasje

Å lide av urinlekkasje (urininkontinens) betyr at man ikke har full kontroll over evnen til å holde på urinen. Mange har ofte inntrykk av at dette kun er et problem som rammer kvinner, men dette er ikke tilfelle. Det man ser er at flere kvinner enn menn blir rammet og at urinlekkasje rammer i alle aldre. Graden av urinlekkasje varierer fra person til person.

  • Hvor mange plages av urinlekkasje?

    Det er estimert at cirka 500 000 personer i Norge plages av urinlekkasje i ulik grad. Flere kvinner enn menn plages, og i aldergruppen over 60 år er cirka 25% av kvinnene og 10% av mennene rammet.

  • Hva skyldes urinlekkasje?

    Det er mange årsaker til inkontinens. Noen av disse er:

    • svake bekkenbunnsmuskler (etter fødsel, kvinner i overgangsalder og ved høy alder)
    • hyppige urinveisinfeksjoner
    • legemidler
    • overvekt
    • sykdommer som påvirker nervesystemet (for eksempel slag, parkinson's sykdom, multippel sklerose, diabetes og demens)
    • forstørret prostata

    Det finnes flere typer urinlekkasje som alle har ulik årsak og som rammer menn og kvinner i ulik grad. 35-50% har en blanding av ulike typer urinlekkasje. Under finner du litt informasjon om noen av de.

  • Anstrengelsesutløst lekkasje

    Anstrengelsesutløst lekkasje kalles også stressinkontinens og skjer når urinblæra blir utsatt for trykk eller press, som for eksempel ved hosting, nysing, latter og trening. For det meste er det snakk om dråper eller skvetter med urin.

    Det er flest kvinner som lider av anstrengelsesutløst lekkasje, og årsaken er som oftest en svakhet i bekkenbunnsmuskulaturen slik at lukkemuskulaturen til urinrøret ikke greier å holde igjen. Som oftest skyldes slik lekkasje graviditet, fødsler, overvekt eller hormonendringer i forbindelse med overgangsalderen. Hos menn kan en prostataoperasjon gi slike problemer. 

    Bekkenbunnstrening er veldig viktig for de som lider av denne typen lekkasje. De som har problemer i forbindelse med overgangsalderen kan prøve østrogenbehandling i skjeden (krem eller vagitorier), men effekten er usikker.

  • Hastverkslekkasje

    Hastverkslekkasje kalles også urgeinkontinens eller overaktiv blære, og oppleves som en plutselig og sterk vannlatingstrang som kommer så brått at du ikke alltid når fram til toalettet før blæra tømmes. Lekkasjen er alt fra små skvetter til full tømming av blæra.

    Hastverkslekkasje rammer kvinner og menn i alle aldre. I de fleste tilfeller vet en ikke årsaken til denne typen lekkasje, men man vet at muskelen som tømmer blæren er ustabil. Problemene kan ses i forbindelse med en urinveisinfeksjon eller som et symptom på en nevrologisk sykdom som for eksempel multippel sklerose, parkinson's sykdom, slag og ryggmargsskade.

    Bekkenbunnstrening og blæretrening kan forsøkes ved denne typen lekkasje. Blæretrening går ut på å gradvis forlenge tiden mellom hvert toalettbesøk. Blæren trenes da gradvis opp til å holde på stadig større volum. Det er viktig at du presser deg til å stadig utvide tidsrommet, og eventuelt bruker bind/bleier dersom du er redd for at du skal tisse på deg. For mange har dette god effekt, men ofte må en kombinere dette med legemidler mot overaktiv blære

  • Etterdrypp

    Ved etterdrypp er ikke urinrøret blitt tømt helt ved hjelp av musklene rundt. Blæren føles tom, men det ligger en liten mengde urin igjen i urinrøret, og denne urinen drypper når man begynner å bevege bekkenbunnen. Dette rammer menn og er vanlig ved forstørret prostata eller svekket bekkenbunnsmuskulatur.

  • Hva kan du gjøre selv?

    Det er flere ting du selv kan gjøre for å forebygge urinlekkasje

    • Drikk minst 1,5- 2 liter væske i døgnet. Dette er med på å opprettholde en god blærekapasitet.
    • Unngå kaffe, te og alkohol, da disse virker vanndrivende.
    • Enkelte legemidler kan også være vanndrivende og kan med fordel tas tidlig på dagen. Spør gjerne oss på Apotek 1 om dine legemidler.
    • Drikk mindre om kveldene dersom du har plagsom lekkasje om natten.
    • Pass vekten. Fedme kan gi unødvendig trykk på bekkenmuskulaturen.
    • Unngå forstoppelse da dette kan forverre urinlekkasjen.
    • Sørg for regelmessige toalettvaner. Ikke hold deg for lenge. Du skal heller ikke tømme blæra for ofte eller for sikkerhets skyld. Da kan blæra bli overaktiv.
    • Bekkenbunnstrening  bør skje regelmessig.
    • Blæretrening: Metoden går ut på å forlenge tiden mellom hver vannlating slik at blærekapasiteten øker. Blæretrening gjøres vanligvis på egen hånd, men for noen er det lurt å samarbeide med lege eller sykepleier.
    • Kronisk hoste er også et stort problem, da dette kan medføre lekkasje. Røykeslutt, samt god behandling av astma og bronkitt, er derfor nødvendig.
  • Produkter

    Det finnes ulike produkter som kan brukes ved urinlekkasje. Produktene virker ved å samle opp eller suge opp urin, og de fleste virker også lukthemmende. Det er mange ulike grader av urinlekkasje, alt fra lett drypping til større lekkasjer. Gå gjerne innom ditt lokale Apotek 1 for å få vareprøver, eller bestill på www.attends.no for å finne produktene som passer ditt behov.

    Dersom lekkasjen er av varig art (mer enn 3 måneder i løpet av et år), kan du ha rett på å få slike produkter på blå resept. Dette gjelder også produkter som beskytter seng og stoler, samt bleieholdere (ikke bomullstruser) som er tilpasset inkontinensprodukter. Snakk med legen din.

  • Når bør du kontakte lege?

    Urinlekkasje bør utredes hos lege. Årsaken kan ofte behandles. Har man urinlekkasje som vedvarer over tid, kan man ha rett på hjelpemidler på blå resept.

    Kilder: Attends, Norsk Helseinformatikk, AstraTech.
    Sist oppdatert: Juli 2013

Bind og truseinnlegg ved urinlekkasje

Bekkenbunnstrening og kontinensbuer

Bleier ved inkontinens