Bilde av en tallerken som er tom

Dårlig matlyst

Sliter man med nedsatt matlyst, er det viktig at det du faktisk spiser har et godt næringsinnhold. Slik får kroppen alt det den trenger av energi, proteiner,vitaminer og andre næringsstoffer. Får du ikke i deg nok mat, kan næringsdrikker være et godt alternativ. Enten som eneste næringskilde, eller som tilskudd til maten du allerede spiser.

  • Råd for å gå opp i vekt

    Ved nedsatt appetitt er det ikke uvanlig at man ufrivillig går ned i vekt. Trenger du å gå opp i vekt, er det best at vektoppgangen kommer i form av økt muskelmasse og ikke bare i form av fett. Ved å spise ofte og regelmessig, velge sunne matvarer og trene regelmessig er man på god vei.

    • Spis 5 – 6 måltider per dag: frokost, lunsj, middag og 2 – 3 mellommåltider. Ikke hopp over måltider.
    • Næringsdrikker egner seg godt som mellommåltid eller som drikke til måltidene.
    • Mat du spiser bør være energirik og gi så mange ulike næringsstoffer som mulig.
    • Unngå lettprodukter.
    • Øk fettinntaket noe, men velg fortrinnsvis sunne fettyper som du finner i olje, myk margarin, fet fisk, majones, avokado, nøtter og frø.
    • Berikningspulver som tilfører energi og næringsstoffer, kan blandes i både kald og varm mat.
    • Husk å få i deg nok væske. Velg energiholdige drikker som melk og fruktjuice til måltidene fremfor vann. Blir du fort mett, kan det være lurt å drikke etter måltidet framfor før og under måltidet.
  • Når kan næringsdrikker være aktuelt?

    En næringsdrikk er et lite måltid på flaske som gir mange næringsstoffer i et lite volum. En flaske fullverdig næringsdrikk tilfører kroppen energi, fett, proteiner og viktige mineraler og vitaminer som tilsvarer 2 brødskiver med pålegg. Næringsdrikker kan være aktuelt:

    • Ved nedsatt appetitt i forbindelse med kort- eller langvarig sykdom
    • Hvis man ikke orker å lage skikkelig mat i perioder
    • Ved kvalme og diaré
    • Hvis det er vondt å svelge vanlig mat
    • I stedet for snacks eller sjokolade når man er småsulten
  • Råd for bruk av næringsdrikker
    • Som mellommåltid/tilskudd ved siden av vanlig mat anbefales 1–3 flasker fullverdig eller ikke-fullverdig næringsdrikker daglig
    • Barn skal ha egne næringsdrikker
    • Næringsdrikker bør oppbevares i romtemperatur, men bør serveres kalde - da smaker de best.
    • Kan varmes, men må ikke koke
    • De fleste kan fryses og serveres som "is" eller blandes i smoothie
    • Varier smak, konsistens og serveringsmåte så du ikke går lei
  • Når bør man søke hjelp hos lege eller ernæringsfysiolog?
    • Hvis man går mye ned i vekt uten at man slanker seg
    • Hvis man ikke orker å spise i det hele tatt, og/eller ikke har spist på cirka 5 dager
    • Hvis man spiser mat som er næringsfattig eller veldig ensidig i mer enn 2 uker
  • Rettigheter

    Dersom underernæringen skyldes sykdom, kan du ha rett til å få refundert dine utlegg til næringsdrikker på blå resept. Kontakt legen din eller ditt lokale HELFO-kontor for detaljer.

    Kilder: Helsedirektoratet, Norsk Helseinformatikk, leverandørinformasjon
    Sist oppdatert: Juni 2015