Illustrasjonsbilde

Kostråd

I livets mange faser kan det være at kroppen av ulike årsaker trenger ett kosttilskudd. Graviditet, ungdomsårene, alderdom og barneårene kan by på ulike behov for viktige vitaminer og mineraler. På sidene nedenfor finner du gode kostholdsråd.

  • Kostråd for barn

    De tidlige barneår er den viktigste fasen i livet med hensyn på riktig ernæring. Behovet for næringsstoffer er stort, og selv om de fleste kommer i mål gjennom et variert kosthold, bør man være ekstra oppmerksom på vitamin D og jern. I tillegg bør man ha fokus på å begrense sukkerinntaket.

  • Kostråd for diabetikere

    Få sykdommer er i så stor grad knyttet til kosthold som diabetes. Dette gjelder spesielt diabetes type 2, der man regulerer blodsukkeret med blodsukkerstabiliserende kosthold alene eller i kombinasjon med legemidler.

  • Kostråd for eldre

    Eldre er mer utsatt for feil- og underernæring enn yngre mennesker. Det er derfor viktig å identifisere personer i risikosonen, og sørge for at deres grunnleggende næringsbehov blir dekket. Næringsdrikker og kosttilskudd er aktuelt dersom man ikke kommer i mål gjennom vanlig kosthold.

  • Kostråd for gravide og ammende

    Graviditet og amming er krevende prosesser ernæringsmessig. Et lite barn skal vokse og utvikle seg, ene og alene ved hjelp av de næringsstoffene moren tilfører fra sine egne kroppslagre eller får i seg gjennom kosten. Da blir det ekstra viktig at hun spiser mat som er sunn og næringsrik, og i tillegg tar tilskudd av enkelte næringsstoffer.

  • Barn som ammes

    Kostråd for spedbarn

    Når man får barn er det viktig å sikre at det får i seg nok og riktig næring. Viktige vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer sikrer normal vekst og utvikling hos barnet. Under følger en oversikt over hva man bør tenke på når det gjelder kosthold til spedbarn.

  • Kostråd for ungdom

    Kostråd for ungdom

    Ungdomsårene kan være en utfordring ernæringsmessig. Flere har et høyt inntak av tomme kalorier, samtidig som kroppens behov for næringsstoffer er særlig stort grunnet rask lengdevekst, og for jenter, tap av jern via menstruasjonsblødninger. Fokus på vekt og slanking vil for enkelte også bidra til at næringsinntaket blir for lavt. Et generelt vitamin- og mineraltilskudd, samt tran, kan da være fornuftig for å sikre at behovet er dekket.

  • Kostråd for vegetarianere

    Vegetarisk kosthold har økende popularitet i den vestlige verden. Dette er gunstig både i samfunnsmessig og helsemessig perspektiv, men det forutsetter god kunnskap om ernæring. Uten riktig sammensatt kost er vegetarianere utsatt for å utvikle næringsmangler.

  • Kostråd for voksne

    Et sunt kosthold er viktig for å holde seg frisk og forebygge livsstilssykdommer. I tillegg bidrar matvaregruppene med forskjellige mikronæringsstoffer, som hver og en har sine livsnødvendige funksjoner i kroppen. Noen ganger vil tilskudd av kosttilskudd være nødvendig for å komme i mål næringsmessig.

  • Kostråd ved hjerte og karsykdommer

    Visste du at flere av risikofaktorene for hjerte-og karsykdom kan du selv påvirke gjennom hva du spiser?  Høyt kolesterol, røyking, overvekt, høyt blodtrykk og psykososialt stress anslås å være de viktigste risikofaktorene for hjerte-karsykdom. Tre av disse faktorene lar seg påvirke gjennom kosten.

  • Kostråd ved matallergi og matvareintoleranse

    Matvareallergi og -intoleranse rammer mange barn og en god del voksne. Her finner du lenker til nettsteder som gir god informasjon til du som er rammet, og til du som skal lage mat til personer med slike plager.

  • Kostråd ved tygge- og svelgevansker

    Tygge- og svelgevansker (dysfagi) kan ramme personer i alle aldersgrupper, men er mest vanlig hos eldre. Plagene kan variere fra et lett ubehag til alvorlige svelgevansker.