Kalsium

Trenger du eller ditt barn tilskudd av kalsium? Les mer om rådene for kalsiumtilskudd og hvilke naturlige kilder vi har for tilskudd av kalsium gjennom maten. 

Kalsiumkilder mineraler

Hva er kalsium?

Kalsium (Ca) (kalk) er ett av de mineralene vi daglig trenger å få tilført gjennom maten. Kalsium er den viktigste byggesteinen i skjelettet vårt, men det behøves også for at muskler, hjerte og nervesystem skal fungere normalt. For at kroppen skal klare å ta opp og nyttiggjøre seg kalsium, trenger vi vitamin D . Vitamin K hjelper til å binde kalsium til skjelettet.

Funksjonen til kalsium

Kalsium kan ikke dannes i kroppen og må tilføres via mat og drikke. Kalsium utgjør cirka halvparten av mengden mineraler i kroppen. Kalsium er den viktigste byggesteinen i skjelettet vårt og en viktig komponent i alt støttevev i kroppen.  Vi har ca 1-1,4 kilo kalsium i skjelettet. Både kosthold og fysisk aktivitet påvirker skjelettet. Gjennom hele livet dannes det nytt benvev, samtidig som gammelt vev brytes ned. Vi har to typer benceller, osteoblaster (som bygger opp) og osteoklaster (som bryter ned). Er du inaktiv og får i deg for lite kalsium og D-vitamin, vil kroppen bryte ned mer benvev enn den klarer å bygge opp, og skjelettet blir mer porøst og svekkes. Dette kan føre til benbrudd eller sykdommen osteoporose (beinskjørhet).

Kalsium er også viktig for muskelsammentrekningene, hjerterytmen, funksjonen til nervesystemet og for at blodet skal koagulere. Kalsium bidrar til virkningen av flere hormoner

Viktigste naturlige kilder til kalsium

  • Hvitost, melk og youghurt
  • Bønner, nøtter
  • Grønnsaker som brokkoli og blomkål
  • Sardiner (fisk hvor man spiser beinet)

Hva kan du gjøre selv for å få et sterkt skjelett

  • Spis et sunt og variert kosthold med mye fet fisk og kalsiumholdige matvarer.
  • Ta tran eller et annet tilskudd daglig som dekker D-vitamin behovet. Mangel på vitamin D er en vanlig årsak til lavt kalsium.
  • Stump røyken. Røyking reduserer benvevets styrke.
  • Vær i daglig fysisk aktivitet. 1/2 til 1 times variert mosjon som belaster skjelettet anbefales. Dette kan f.eks være lek, løping, spaserturer, ballspill og kondisjonstrening

Hvem trenger kalsium?

En voksen person som spiser et balansert og sunt kosthold, får i seg ca 800 mg kalsium om dagen. Meieriprodukter står normalt for det største bidraget. Personer som ikke klarer å dekke kalsiumbehovet gjennom kosten bør ta et kalsiumtilskudd. Dette kan gjelde:

  • De som ikke spiser meieriprodukter for eksempel ved melke- eller laktoseintoleranse.
  • De som spiser lite.
  • Gravide og ammende samt kvinner etter overgangsalderen
  • Barn og ungdom:
    Et tilstrekkelig kalsiuminntak er spesielt viktig i barne- og ungdomsårene for å sørge for at skjelettet blir så sterkt som mulig når man blir voksen. Enkelte barn spiser lite meieriprodukter enten fordi de har liten matlyst eller ikke tåler melk. Foreldre bør da prøve å tilby barnet andre kalsiumrike matvarer i stedet. For barn under 3 år bør helsestasjon eller lege kontaktes, hvis man er bekymret for mat og/eller kalsiuminntak. Barn over 3 år og ungdom som får for lite kalsium gjennom maten, men som ellers har et godt kosthold, kan gis et kalsiumtilskudd.

Hvem skal være forsiktig med kalsium?

  • Man kjenner ikke til tilstander hvor kalsium i anbefalte mengder skal ha negativ innvirkning.

 

Hvor mye trenger man daglig?

Nye norske anbefalinger fra 2012 gjelder for barn fra ett år og voksne, friske personer med normal fysisk aktivitet.

  • Barn
    • 1-5 år: 600 mg
    • 6-9 år: 700 mg
  • Voksne menn og kvinner
    • 10-20 år: 900 mg
    • Over 20 år: 800 mg (*1)
  • Gravide og ammende
    • Gravide: 900 mg
    • Ammende: 900 mg
  • Spedbarn
    For spedbarn under ett år gjelder egne anbefalinger for spedbarnsernæring. Anbefalingene er under revisjon og vil bli erstattet av en retningslinje for spedbarnsernæring
    • ½-1 år: 540 mg 

(*1) Det er holdepunkter for at tilskudd med 500-1000 mg kalsium per dag til en viss grad kan redusere aldersbetinget bentap hos kvinner som er kommet i overgangsalderen.

Kan man ta for mye kalsium?

  • For mye kalsium kan gi diaré og magesmerter. Følger du doseringen på pakningen, bør du ikke få ubehag.
  • De aller fleste får nok ved vanlig variert kosthold. Om man bruker et kosttilskudd med innhold av kalsium ved siden av er det ikke noe som tyder på at det er skadelig
  • Svært høye kalsiumnivå (hyperkalsemi) kan medføre høyt blodtrykk, nyrestein og magesår.  Disse tilstandene må behandles av lege.

Når bør man kontakte lege?

Ved en overdosering kan man kontakte Giftinformasjonen på telefon 22591300 (døgnåpent) for råd

Kosttilskudd og legemidler med kalsium

Kosttilskudd kan inneholde høyst 1500 mg (1,5 gram) kalsium i døgndosen.

  • Calcium -Sandoz
    Reseptfritt legemiddel*. 1 brusetablett inneholder 500 mg kalsium.
    Oppløses i vann og drikkes.
    Bør unngås hvis du har hjertesvikt, høyt blodtrykk eller nedsatt nyrefunksjon på grunn av høyt saltinnhold.
  • Nycoplus Calcium
    Kosttilskudd. 1 tyggetablett inneholder 500 mg kalsium
  • Nycoplus Calcium 250 mg
    Kosttilskudd. 1 tyggetablett inneholder 250 mg kalsium.
    Til barn fra 3 år. Bringebærsmak
  • Weifa kalsium tyggetabletter
    Kosttilskudd. 1 tyggetablett inneholder 500 mg kalsium. Ferskensmak.
  • Nycoplus Calcigran  *
    Reseptfritt legemiddel. 1 tyggetablett inneholder 500 mg kalsium og 5 mcg vitamin D. Sitronsmak.
  • Nycoplus Calcium + D3-vit 500 mg
    Kosttilskudd. 1 tablett inneholder 500 mg kalsium og 5 mcg vitamin D. Skal svelges hel med vann.  
  • Weifa kalsium med D tabletter
    Kosttilskudd. 1 tablett inneholder 250 mg kalsium og 2,5 mcg vitamin D. Skal svelges hel med vann.
  • Weifa kalsium med D tyggetabletter
    Kosttilskudd. 1 tyggetablett inneholder 500 mg kalsium og 5 mcg vitamin D. Ferskensmak.
  • Nycoplus Calcium + vitamin K og D3 **
    Kosttilskudd. 1 tablett inneholder 500 mg kalsium, 5 mcg vitamin D og 75 mcg vitamin K. Skal svelges hel med vann.
  • Nycoplus Magnesium + Calcium
    Kosttilskudd. 1 tablett inneholder 175mg magnesium, 400 mg kalsium, 37.5 mg vitamin C, 0.45 mg kobber og 1.15 mg mangan. Skal svelges hel med vann.

•Kalsium inngår i en rekke multivitamin-mineral kosttilskudd. Særlig tilpasset gravide og ammende er Lifeline Care kosttilskudd Gravid, Nycoplus Gravid (**), Lifeline  Care kosttilskudd Ammende, Nycoplus Mamma (**), alle inneholder 300 mg kalsium 

* Produktene er reseptfrie legemidler. Vær oppmerksom på at enkelte produkter kommer i forskjellige styrker og legemiddelformer tilpasset ulike behov (f.eks alder og vekt). Les alltid pakningsvedlegget for å være sikker på at du kan bruke produktet
** Personer som får blodfortynnende medisiner (warfarin/Marevan) bør konsultere lege før inntak av vitamin K.

Kalsium finnes som reseptpliktige legemidler som kan forskrives av lege: Kalsium med Vitamin D3, Calcigran Forte, Kalcipos-Vitamin D.

Gode råd til deg som tar kalsiumtilskudd:

  • Noen legemidler, og kosttilskudd med jern eller sink, kan påvirke eller bli påvirket av samtidig inntak av kalsium. Spør oss i Apotek 1 om råd, eller snakk med legen din.
  • Drikk 1 til 2 liter væske pr dag.
  • Husk vitamin D. 5 ml tran og de fleste multivitamintabletter dekker dagsbehovet. Alternativt kan du bruke et kalsiumtilskudd som inneholder Vitamin D.
  • Kalsium påvirker opptaket av en del legemidler. Antibiotika av typen tetracykliner og kinolon skal ikke tas samtidig med kalsium. Legemidler mot lavt stoffskifte skal ikke tas samtidig med kalsium og heller ikke bifosfonater. Les pakningsvedlegget til disse reseptpliktige legemidlene, eller kontakt apoteket hvis du er usikker. 

 

Les mer om kalsium

Kilder og revisjonshistorikk

Kilder: Helsedirektoratet: Anbefalt inntak barn og voksne og Anbefalinger for spedbarnsernæring (denne er under revidering og NNR2012 er retningsgivende for spedbarnsernæring inntil nye "Retningslinjer for spedbarnsernæring" kommer), Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell, Helsenorge.no, Norsk elektronisk legehåndbok, Lovdata.no, Matportalen, Klinisk biokjemi og fysiologi (Hagve, Berg), UiO, Kjemisk institutt.

Sist oppdatert: Oktober 2015