Vitaminer og mineraler kosttilskudd

Vitaminer og mineraler

I forskjellige livsfaser kan du trenge tilskudd av ulike vitaminer eller mineraler. Et sunt og variert kosthold og fysisk aktivitet er alltid viktig, men av og til trenger kroppen litt ekstra påfyll. Dette kan være i form av mat med høyt innhold av utvalgte vitaminer og mineraler eller i form av kosttilskudd. Les mer om de ulike livsfasene her.

  • Spedbarn
    • Det anbefales at spedbarn får daglig tilskudd av vitamin D fra 4 ukers alder, helst i form av tran. Fortsett også med dette når barnet ditt blir større.
    • Barn over 6 mnd trenger jern, helst ved jernberiket grøt eller mat som er naturlig rik på jern. Jerntilskudd gis kun ved påvist jernmangel.
  • Barn og ungdom
    • Tran eller vitamin D-beriket fiskeolje anbefales til alle.
    • Jerntett kost og jerntilskudd anbefales ved påvist tomme jernlagre eller jernmangelanemi.
    • Et generelt vitamin- og mineraltilskudd kan gis til barn og ungdom med mangelfullt næringsinntak inntil kostholdet er forbedret.
    • Barn og ungdom som ikke, eller i liten grad, bruker melkeprodukter anbefales å bruke kalsiumtilskudd eller kalsiumberiket melkeerstatning.
    • Barn og ungdom som ikke bruker melkeprodukter, må sørge for å få dekket sitt jod-behov gjennom høyt inntak av sjømat eller ved kosttilskudd.
    • Berikningsprodukter eller næringsdrikker for barn kan benyttes dersom matinntaket er for lite.
  • Gravide og ammende
    • Tilskudd av 400 mcg folat (folsyre) i form av tabletter anbefales til alle kvinner som planlegger graviditet, eller som kan regne med å bli gravide. Tilskuddet bør tas inntil 3 måneder ut i svangerskapet.
    • Cirka 1 gram omega-3 daglig, gjerne i kombinasjon med vitamin D, anbefales til alle gravide og ammende.
    • Jerntilskudd anbefales ved påvist jernmangel under svangerskapet.
    • Ved redusert matinntak i forbindelse med graviditet og amming anbefales et generelt vitamin- og mineraltilskudd.
  • Friske voksne
    • Tran eller fiskeoljekapsler med vitamin D anbefales til alle voksne kvinner og menn.
    • Kalsium og vitamin D-tilskudd kan redusere tap av beintetthet etter overgangsalderen.
    • Kvinner i fertil alder er spesielt utsatt for jernmangel. Jerntilskudd anbefales ved påvist jernmangel.
  • Eldre
    • Kvinner og menn >75 år anbefales et økt inntak på 20 mikrogram vitamin D per dag. Omega-3 tilskudd anbefales i tillegg. Dette kan i praksis dekkes ved å daglig ta 5 ml tran, samt ekstra 10 mikrogram vitamin D i tablettform.
    • Kalsium anbefales ved lav beintetthet eller beinskjørhet.
    • Et generelt vitamin- og mineraltilskudd kan tas hvis du er usikker på om kostholdet er variert nok. Næringsdrikker eller berikningsprodukter kan benyttes ved ensidig kost eller hvis matinntaket er for lite.

    Utarbeidet av Vibeke Landaas (klinisk ernæringsfysiolog) i samarbeid med Apotek 1.

    Kilder: NNR 2012, Anbefalinger om ernærings og fysisk aktivitet, Helsedirektoratet

    Oppdatert: April 2016

Vitaminer og mineraler