Vondt i magen

Luft i magen

Når man spiser og drikker svelger man samtidig litt luft. Man kan også svelge luft uten å vite det når man er nervøs, spiser for raskt, tygger tyggegummi eller drikker gjennom et sugerør. I tillegg produserer tarmbakteriene gass når enkelte matvarer fordøyes i tykktarmen. Bruk av antibiotika kan gi løs mage og luftplager siden legemiddeltypen forstyrrer fordøyelsen.

  • Vanlige årsaker til luftplager

    Kroppen kvitter seg med overflødig luft i mage/ tarm kanalen når man puster ut og ved raping og promping. Det er normalt å slippe ut luft 10-20 ganger om dagen. Ved forstoppelse eller hvis man selv hindrer kroppen å kvitte seg med luften, kan man få luftsmerter og knip eller en følelse av å være oppblåst i magen.

    Luftplager er også et av flere symptomer ved sykdommer som halsbrann, forstoppelse (forstoppelse hos barn), gallestein, irritabel tarm, ulcerøs kolitt, crohns sykdom, cøliaki, laktoseintoleranse, kolikk og matintoleranse.

  • Når bør du kontakte lege ved luftplager?
    • Langvarige luftplager som forstyrrer dine daglige gjøremål.
    • Langvarige, plagsomme og tilbakevendende smerter i magen, spesielt hvis de opptrer sammen med kvalme, brekninger, blødning, vekttap eller feber.
  • Gode råd for å redusere luftplager
    • Spis små, hyppige og regelmessige måltider.
    • Ta deg god tid til å tygge og svelge maten.
    • Sørg for daglig fysisk aktivitet.
    • Drikk mye vann - gjerne 2 liter per dag.
    • Gjør eventuelt endringer i kostholdet ditt
    • Unngå å svelge mye luft.
    • Reduser stress, røyking, inntak av kullsyreholdige drikkevarer som brus, øl samt bruk av tyggegummi/drops.
    • Unngå å bruke sugerør.
  • Kosthold ved luftplager

    Generelt sett vil et sunt kosthold som består av grovt brød samt mye frukt og grønnsaker også gi en god mageregulerende effekt. Dessverre kan disse matvarene gi luftplager. Det kan derfor være nødvendig å justere hvilke frukt, korn og grønnsakstyper man spiser. Det er individuelt hva som er mest effektivt for den enkelte, så det er viktig å prøve seg frem. Det ideelle er å kutte ut problematiske matvarer en uke eller to, for deretter å forsøke en mattype på nytt igjen hver uke. Det er viktig å erstatte viktige næringsstoffer som forsvinner ved at et matslag tas bort. Kalsiumtilskudd kan være nødvendig hvis melk og meieriprodukter fjernes fra kostholdet.

    • Unngå matvarer som er kjent for å ledsages med luftplager som bønner, kål, løk, erter, rosenkål, brokkoli, blomkål, asparges og kålrabi.
    • Noen blir bedre ved å øke fibermengden fra brød, frukt og grønnsaker i kosten, mens andre blir bedre når de reduserer fibermengden noe. Prøv deg fram.
    • Unngå kunstige søtstoffer (sorbitol, xylitol og mannitol).
    • Reduser inntaket av produkter med laktose hvis du ofte blir dårlig i magen av disse.
    • Vær forsiktig med matvarer som inneholder mye fruktsukker (epler, svisker, bananer og rosiner).
    • Reduser inntaket av fettrik mat
  • Egenbehandling av luftplager

    Dersom du ikke får tilstrekkelig effekt ved å gjennomføre rådene ovenfor, kan du forsøke legemidler eller kosttilskudd du finner på apoteket.

    • Silikonforbindelser (Minifom, Imogas) inneholder et overflateaktivt stoff som endrer luftboblene sine egenskaper, noe som skal gjøre at luft og gass i tarmene forsvinner lettere. Full effekt oppnås etter et par dager.
    • Probiotiske melkesyrebakterier ) kan bidra til å balansere tarmfloraen.
    • Hvis man har laktoseintoleranse, kan det hjelpe å ta et laktasetilskudd. Laktase er et enzym som hjelper til med å fordøye laktose (melkesukker) i meieriprodukter.
    • Dersom du har et spedbarn som gråter mye, kan dette skyldes kolikk.

     

    Kilder: Norsk Helseinformatikk, Helsenytt, ibd.no, Lommelegen, Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell.

    Sist oppdatert: Juli 2016