Bilde av en hånd i støttebandasje

Senebetennelse

Musklene er festet til skjelettet ved hjelp av sener. Når musklene trekker seg sammen kan knoklene bli utsatt for store krefter og senene må derfor være svært sterke og godt festet til både skjelettet og musklene. Utsettes senene for overbelastning eller friksjon kan det oppstå en senebetennelse.

  • Årsaker til senebetennelse

    Senebetennelse (tendinitt) er en betennelse eller irritasjon som gjør at området som er rammet blir hovent, varmt og smertefullt. Selv om alle sener kan rammes, er det vanligst å få senebetennelse i skuldre, albue, hæl eller håndledd.

    En senebetennelse kan skyldes en akutt skade, men det er mest sannsynlig at den skyldes repetisjon av visse bevegelser over tid. Folk flest får slike plager fordi jobben eller hobbyer involverer bevegelser som gjentas om og om igjen. Uheldige arbeidsstillinger, kronisk feilbelastning, overbelastning og hard påkjenning er andre risikofaktorer.

  • Forebyggende
    • Skift arbeidsstilling og sørg for at du har en arbeidsplass som fungerer for deg. En ergonom kan komme med nyttige innspill.
    • Varier treningsintensiteten og skift til en annen aktivitet en periode dersom du kjenner smerter – bytt for eksempel ut løping med svømming.
    • Sørg for å få profesjonell hjelp når du starter med en treningsaktivitet. Det kan være alt fra å få tilpasset gode løpesko til akkurat din fot, eller få en instruktør til å vise deg hvordan du bruker treningsapparatene riktig.
    • Start treningen forsiktig og øk deretter intensiteten. Sener og senefester trenger lengre tid på å bli sterkere enn det muskler gjør.
  • Hva kan du gjøre selv?
    • Hold området i ro. Bruk eventuelt støttebandasje, fatle eller krykker for å få dette til.
    • Etter noen dager med fullstendig ro bør du begynne å bevege leddet forsiktig for å unngå at det stivner. Ved vedvarende plager kan en fysioterapeut hjelpe deg med øvelser for å strekke og styrke leddet som er angrepet.
    • Unngå aktiviteter som øker smerten og hevelsen. Annen aktivitet er bra, og svømming og vannaktiviteter tolereres ofte godt.
    • En ispose kan forsøkes for å dempe smerten og hevelsen.
  • Egenbehandling av senebetennelse

    Smertestillende og betennelsesdempende legemidler av typen NSAID’s kan forsøkes dersom smertene er så intense at det er vankelig å bevege seg eller at det går ut over nattesøvnen. Uten resept finnes legemidler med virkestoffene ibuprofen og diklofenak. Kan du ikke bruke disse legemidlene kan paracetamol forsøkes. Selv om disse legemidlene kan fjerne smertene er det viktig å holdet leddet i ro slik at kroppen får tid til å heles.

    Kinesologitape kan forsøkes da det forsterker kroppens egen legning, virker smertelindrende og gir støtte uten å redusere bevegeligheten. Det kan være lurt at en fysioterapeut, kiropraktor eller lignende viser deg riktig tapeteknikk første gang.

  • Når bør du kontakte lege?

    De fleste tilfeller av senebetennelser går over av seg selv om du bare holder området tilstrekkelig i ro, men du bør kontakte lege dersom symptomene vedvarer og påvirker dine daglige aktiviteter. Legen kan skrive ut reseptpliktige smertestillende og betennelsesdempende legemidler, vurdere å sette kortisonsprøyter eller henvise til annen type behandling/operasjon dersom dette er nødvendig.

    Kilder: Norsk Helseinformatikk, Menneskets fysiologi (Haug, Sand, Sjaastad), Apexklinikken Terapisenter, Legevakten.no, Mayo Clinic.

    Sist oppdatert: April 2014