Bilde av en mann som snorker

Snorking

Snorking er et velkjent fenomen, spesielt hos godt voksne menn. Overvekt og røyking kan forverre snorkingen, og det er flere ting du selv kan gjøre for å bedre nattesøvnen. Lett til moderat snorking er vanlig og øker med økende alder. I 60-årsalderen snorker så mange som 60 % av mennene og 40 % av kvinnene regelmessig.

  • Hva forårsaker snorking?

    Når du sover slapper musklene i svelget mer av, og passasjen blir trangere. Når vi puster inn starter de øvre luftveiene å vibrere på grunn av økt trykk, bløtvev begynner å klappe mot bløtvev og man begynner å snorke. Det er ulike deler i de øvre luftveiene som kan vibrere og gi snorkelyd. Drøvelen er det vanligste organet, men ganeseilet og tungen kan også vibrere.

    Det er mange og sammensatte årsaker til snorking, og hvilke faktorer som har størst betydning varierer fra person til person. Overvekt er sannsynligvis den mest avgjørende faktoren. Passasjen i luftveiene blir i tillegg trangere når du ligger på ryggen eller dersom du har fått for lite søvn og sover tungt. Snorkingen kan forverres ytterligere ved bruk av alkohol, sovemidler og beroligende medisiner. Røyking kan også være en årsak til snorking, da dette kan gi en økt tendens til nesetetthet.

  • Hva kan du gjøre selv?
    • Ha kontroll på vekten, eller prøv å gå ned i vekt hvis du er overvektig.
    • Prøv å ligge på siden, gjerne med hodet litt høyt.
    • Dersom man ligger på ryggen forverres snorkingen, og de fleste snorker mindre ved å ligge på siden. Noen syr for eksempel en tennisball i ryggen på pysjamasen for å gjøre det ubehagelig å legge seg over på rygg.
    • Få nok søvn – snorking forverres når man sover tungt.
    • Sovemedisiner og beroligende legemidler kan forverre snorkingen, og bør brukes med måte og kun ved behov.
    • Stump røyken.
    • Ikke drikk alkohol rett før sengetid da alkohol kan forverre snorking.
  • Egenbehandling av snorking

    Det finnes produkter som kan forsøkes om du lider av milde til moderate plager.

    • Snorkeplaster festes over nesen og nesepassasjen ”løftes” åpen. Ved å lindre tett nese om natten kan et slikt plaster redusere eller til og med fjerne snorkingen helt.
    • Nesespray eller spray til svelget virker både smørende og kan ha en lett strammende effekt i svelget. Det reduserer vibrasjonen, og dermed snorkelyden.
  • Når bør du kontakte lege?

    Vanlig snorking er ikke farlig, men hvis man i tillegg sliter med å puste inn eller har pustestans mange ganger i løpet av natten bør det tas på alvor. Lege bør kontaktes dersom snorkingen går ut over hverdagen/livskvaliteten og rådene over ikke hjelper. Har du mistanke om at du lider av søvnapné med flere pustestans i løpet av natten bør du også snakke med legen.

    Legen kan vurdere om det foreligger andre årsaker til tranghet i luftveiene, for eksempel skjev nese eller forstørrede mandler. I tillegg kan behandling som spesialtilpasset biteskinne, CPAP-maske eller operasjon vurderes.

  • Les mer

    Kilder: Helsenorge.no, Norsk helseinformatikk, Norsk Elektronisk Legehåndbok, pustestans.no

    Oppdatert: November 2015