Ned i vekt

Ned i vekt

Veien til et lettere liv handler om å finne en god balanse mellom matvaner og mosjon for å oppnå en fornuftig og varig vektreduksjon. Vil du gå ned i vekt, må inntaket av kalorier være lavere enn energiforbruket. Først da vil kroppen begynne å bruke av overskuddslageret sitt. Rådene under gir deg hjelp på veien.

  • Tålmodighet gir et varig resultat

    Vil du at resultatet skal holde seg, er det viktig med en langsom og jevn vektreduksjon. En nedgang på 0,5-1 kg per uke den første tiden, som deretter flater noe ut, er en realistisk og fornuftig målsetting når man legger om til gode kostvaner.

  • Høyere energiforbruk og lavere kaloriinntak gir vektnedgang

    For å gå ned i vekt, må kroppen innta færre kalorier enn den forbruker slik at det blir et energiunderskudd. Dette kan du gjøre ved å:

    • Bevege deg mer
    • Bytte ut kaloririk mat med kalorifattig mat
    • Spis små måltider hver 3.-4. time. Få og store måltider reduserer forbrenningen.

    En kombinasjon av alle tre punktene vil gi deg det beste resultatet over tid, så ha et bevisst forhold til alle tre.

  • Skaff deg gode vaner
    • Drikk vann som tørstedrikk
    • Spis 3 hovedmåltider og 2-3 mellommåltider daglig
    • Mosjoner 1 time hver dag
    • Spis frukt og grønnsaker
    • Velg kjøtt- og meieriprodukter med lavt fettinnhold
    • Spis grovt brød eller grovt knekkebrød
    • Unngå brus, kaker, sjokolade, snacks og lignende

    Det er ikke så veldig mye som skal til for å øke energiforbruket. Små endringer i hverdagen kan gi en betydelig helsegevinst hvis du ikke er særlig aktiv fra før. Ta trappen i stedet for heisen, gå av bussen en holdeplass før du egentlig skal av, eller kanskje kan du sykle til jobben?

    En skritteller kan vise hvor mye du faktisk beveger deg i løpet av dagen. 10 000 skritt bør være målsettingen over tid. All mosjon er bedre enn ingenting. Legg opp til et program som er overkommelig for deg!

    Bruk en kaloritabell og skriv opp alt du spiser. På den måten får du raskt en oversikt over hvilke matvarer du bør kutte ut, eller erstatte med mat med færre kalorier. Det er lett å sprekke hvis du går rundt og føler deg sulten fordi du spiser mindre enn vanlig.

    Å hoppe over måltider for å spare kalorier er heller ikke særlig lurt, siden dette vil redusere forbrenningen. Prøv heller å erstatte enkelte måltider med vektreduksjonsprodukter.

  • Er vektreduksjonsprodukter noe du kan forsøke?

    XL-S Medical er en serie produkter som kan bidra til vektkontroll når det brukes sammen med et kalorifattig kosthold og regelmessig fysisk aktivitet. XL-S Medical appetittdemper brukes for å redusere appetitt og sultfølelse, XL-S Medical fettbinder brukes for å redusere kaloriopptaket fra fett i maten og XL-S Medical karboblokker brukes for å redusere kaloriopptaket fra karbohydrater i maten. XL-S Medical Max Strength reduserer kaloriopptaket fra de vanligste næringsstoffene fett, karbohydrater og sukker.

    Lavkaloridietter kan gi deg en raskere og motiverende vektreduksjon hvis du er overvektig. MEN! Vær oppmerksom på at vekten raskt går opp igjen når du slutter med kuren hvis du ikke samtidig legger om kost- og treningsvanene dine.

    Lavkaloridiettene fra Allévo finnes både som kalde drikker, supper og barer med ulike smaker.  Felles for disse produktene er at de er kalorifattige og inneholder en riktig sammensetning av næringsstoffer slik at de i perioder kan erstatte vanlig mat.

    Du kan bruke lavkaloridiettene fra Allévo som eneste næringskilde i maksimalt to uker, deretter må du begynne å kombinere dem med vanlig sunn og kalorifattig mat. Det vil si at du spiser vanlig sunn mat, men erstatter ett eller flere måltider med lavkaloriprodukter. Du kan også bruke Yokebe måltidserstatning til å erstatte én til to måltider om dagen, avhengig av om du ønsker å gå ned i vekt eller opprettholde vekten.

    Barn, unge og gravide/ammende skal ikke bruke lavkaloridietter med mindre det er i samråd med lege. Les på pakningen/pakningsvedlegget før bruk.

    Se vår guide for valg av vektreduksjonsprodukter slik at du finner det produktet som passer deg best.

  • Når bør du kontakte lege?
    • Hvis du sliter med overvekt etter flere forsøk med omlegging av kost- og treningsvaner kan legen vurdere om reseptpliktige legemidler eller kirurgi er aktuelt for deg.
    • Hvis du lider av spiseforstyrrelser

    Hvem bør kontakte lege før bruk av XL-S?

    • Personer som har kronisk sykdom
    • Personer som bruker legemidler fast
    • Barn og ungdom under 18 år
    • Gravide eller ammende.

    Kilder: Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL), Helsedirektoratet, produsentinformasjon

    Oppdatert: Januar 2016

Slankeprodukter